Nå har de over 200 år gamle portnerboligene i Tøyenparken fått nytt liv som garderober og klubbhus/varmestue for klubbene som trener og spiller kamper på Caltexløkka.

Portnerboligene blir klubbhus

Endelig har de to portnerboligene i Tøyenparken fått nytt liv som garderobe og klubbhus for Lille Tøyen Fotballklubb. Onsdag klippet byråd for idrett, kultur og frivillighet, Omar Samy Gamal (SV) snoren inn til garderobene, som kan brukes av alle klubbene som bruker banene der.

De to røde små husene i Tøyenparken ble oppført på slutten av 1700-tallet, som portnerboliger til Tøyen hovedgård. Husene ble leid ut som kommunale boliger frem til slutten av 1990-årene, da beligenheten i friområdet og tilstanden gjorde at de ikke lengre egnet seg som boliger. De to portnerboligene har derfor stått tomme i mange år.

Samtidig har Lille Tøyen Fotballklubb, og andre idrettslag på Tøyen, sårt savnet garderober og lokaler ved fotballbanene i parken.

- Vi har jobbet aktivt for å få bruke husene som klubbhus/garderober siden 2014, sier styreleder i Lille Tøyen Fotballklubb, Andreas Fætten. Nå er han svært glad for å få et klubbhus/varmestue ,med mulighet for servering og et påbygg med toaletter i det ene bygget, og garderober i det andre.

- Det har vært en god prosess der vi har blitt involvert, og fått påvirke hvordan byggene har blitt satt i stand, sier Fætten på vegne av klubben.

Rehabilitert i samråd med Byantikvaren

De mer enn 200 år gamle husene står naturlig nok på gul liste, med de vernebestemmelsen som følger. Det har derfor vært begrensninger på hva som kunne gjøres, og det er lagt stor vekt på å ta vare på historien.

Boligbyggs eiendomssjef Atle von der Fehr og representanter fra Bydel Gamle Oslo så muligheten til å få rehabilitert og overført byggene til annen bruk da byrådet satte av penger i et prosjekt for istandsetting av tomme kommunale bygg til bruk for barn og unge. Både Bydel Gamle Oslo og Grünerløkka har vært involvert i rehabiliteringsprosjektet, i tillegg til idrettslubbene som skal bruke det og Byantikvaren.

- Vi ønsker at bygg som ikke egner seg for vårt formål skal tas i bruk av andre. Dette er et veldig fint eksempel på dette – og vi er glad for at bygget nå kommer mange barn og unge til gode. Bruk er det beste vern for bygg, og nå takker vi i Boligbygg for oss her, og overlater bygget til Bymiljøetaten og til idretten, sa Boligbyggs direktør Marit J. Leganger ved åpningen.

Et løft for nærmiljøet

Byråd for idrett, kultur og frivillighet, Omar Samy Gamal (SV) fikk æren av å klippe snoren inn til garderobene ved åpningen.

Åpning: Byråd Omar Samy Gamal klippet snoren inn til de nye garderobene sammen med Forwards Fredrik Fredeng.

- Jeg bor selv i nærheten og gikk stadig forbi før jeg ble byråd, og tenkte at disse ville det vært fint å pusse opp. Da jeg ble byråd viste det seg at arbeidet allerede var i gang, sier byråden fornøyd.

Han er også svært fornøyd med at man har klart å kombinere vernestatus med funksjonell bruk;

- Dette blir et skikkelig løft for lokalmiljøet, sa byråden med et et stort smil, før han klippet snoren sammen med representanter fra Lille Tøyen fotballklubb, Forward og Sterling.

Generelasekretær Magne Brekke i Oslo Idrettskrets var også til stede på åpningen, og gledet seg med klubbene som skal få ta det i bruk;

- Et klubbhus er like viktig som fotballbanen for et idrettslag, som en sosial møteplass for medlemmene i klubben.

Overleverer byggene til Bymiljøetaten: Boligbyggs direktør Marit J. Leganger og eiendomsjef i Indre øst Atle von der Fehr er glad for at byggene nå blir tatt i bruk, og kommer barn og unge til gode.