28 prosent vekst for BookBeat i første kvartal

28 prosent vekst for BookBeat i første kvartal

Strømmetjenesten BookBeat øker inntektene med 28 prosent i første kvartal 2024. Tilveksten av nye brukere regnes som den største årsaken.

– BookBeat har hatt en god start på året. Vi fortsetter å vokse med over 20 prosent samtidig som vi bygger en langsiktig bærekraftig og lønnsom virksomhet. Høydepunktet var da teamet i januar lyktes i å slå alle tidligere rekorder i antall nye lyttere som registrerte seg hos BookBeat, sier Niclas Sandin, CEO i BookBeat.

Mot slutten av første kvartal økte antall nye brukere med 24 prosent sammenlignet med samme tidspunkt i 2024. Den største aldersgruppen av nye brukere i Sverige var mellom 25 og 34 i år.

– At vi stadig vokser i aldersgrupper som tidligere ikke har vært dem som bruker mest penger på litteratur ser vi som veldig positivt og som at vi bidrar til å få enda flere mennesker til å bruke tiden og pengene sine på bøker, sier Sandin.

Dobling og litt til i Norge

De tre største markedene Sverige, Finland og Tyskland viste alle en tosifret vekst hittil i år. I Norge, hvor BookBeat ble lansert først i desember 2021, har inntektene mer enn doblet seg sammenlignet med samme periode i fjor.

– Mye av veksten har tidligere vært på de største og mest etablerte markedene våre. I år ser vi også tydelig resultat av innsatsen vi legger ned i de nye markedene som Norge. Vi gleder oss nå bare til å fortsette å gi gass inn i sommermånedene og introdusere enda flere nordmenn til gleden av en god lydbok, sier Sandin.

BookBeats målsetninger for året i sin helhet er å vokse med 20 prosent til 1,35 milliarder SEK, passere en million betalende brukere og nå ett positivt EBITA-resultat.

BookBeat er en av Europas ledende strømmetjenester for e-bøker og lydbøker. Selskapet ble grunnlagt i 2015 og eies av Bonnier Books. I mai 2016 lanserte tjenesten på det svenske markedet. BookBeat har i dag over 100 ansatte og hovedkontoret er på Sveavägen 56 i Stockholm, lokale kontorer er i Karlstad, Helsinki, Berlin, Oslo og Warszawa. BookBeat er for tiden tilgjengelig i 30 europeiske markeder, med flest brukere i Sverige, Finland og Tyskland. For mer informasjon besøk www.bookbeat.no

Marianne Vågan

Pressekontakt Director of Business Development NO +47 48257126