Pressemelding -

ActiveCockpit - kommunikasjonsplattformen som tar industri 4.0 rett inn i produksjonen

Utfordringen

I industrien stilles det økende krav til mindre serier, tilrettelegging (justering) og raske endringer. Industri 4.0 blir da en nøkkel til effektiv produksjon. Ved å muliggjøre kommunikasjon mellom maskiner og mennesker, kan tempoet økes og feil reduseres. Det blir også lettere å gjøre analyse av produksjonsdata for ytterligere å finjustere produksjonen.

Løsningen

Programvaren ActiveCockpit er ideen om Industri 4.0 tatt rett inn i hjertet av produksjonen. Løsningen integrerer dine systemer slik at produksjonsdata kan koordineres mellom f. eks. ordresystem og lagerstatus -informasjonen leser du av på produksjonsmaskinen, din laptop, smart-telefon eller nettbrett.

- Med ActiveCockpit har Bosch Rexroth utviklet en interaktiv kommunikasjonsplattform som registrerer alle relevante data, oppdaterer dynamisk og viser dem i sanntid på en pedagogisk måte og med et brukervennlig grensesnitt, sier Roald Haug i Bosch Rexroth AS

- Som et grensesnitt mellom produksjons- og IT-systemer åpner ActiveCockpit for kommunikasjon i samsvar med Industri 4.0. Takket være tilgjengeligheten av informasjon er det mulig i fellesskap å forbedre, tilpasse og endre verdier og innstillinger midt i produksjonen - uten tidkrevende stopp og avbrudd.

Fordeler

AktiveCockpit effektiviserer produksjonsprosessen og gjør at alle selskapets ressurser utnyttes bedre.

- Den integrerte teknologien sikrer at materiell og deler er på rett sted til rett tid i produksjonen.

Tilsvarende fordeler får du ved å integrere ditt ordresystem med ActiveCockpit. Bedre produktivitet med færre feil gir til slutt bedre virksomhet og mer fornøyde kunder.

- Brukervennlighet og åpenhet er hjørnesteinene i ActiveCockpit. For eksempel brukte vi en grafisk stil og en logikk som er kjent fra smarttelefoner og nettbrett, sier Roald Haug.

I februar ble ActiveCockpit belønnet med hederlig omtale i German Design Award 2017, som siterer:

«excellent product design in the human-machine interface category».

- I tillegg til at Bosch Rexroth selger løsninger som fokuserer på Industri 4.0, bruker vi også denne integrerte teknologi i vår egen produksjon. Det er en uttalt strategi i vårt konsern å være både ledende leverandør og bruker, noe som gir oss praktisk erfaring som vi tar med oss når vi utvikler løsninger for våre kunder, avslutter Roald Haug.

• Industri, produksjon

• iot
  • i4.0
  • fabrikkautomasjon

Kostnadseffektiv, nøyaktig, sikker og energieffektiv: Drive & Control-teknologi fra Bosch Rexroth beveger maskiner og systemer i alle størrelser. Konsernet samler global applikasjonsekspertise innen markedssegmentene mobile applikasjoner, maskinapplikasjoner og engineering samt fabrikkautomasjon for å utvikle innovative komponenter og spesialdesignede systemløsninger og service. Bosch Rexroth tilbyr sine kunder hydraulikk, elektriske drifter og styringer, girteknologi og lineær- og montasjeteknikk fra èn og samme leverandør. Med tilstedeværelse i mer enn 80 land genererte mer enn 29.500 ansatte en omsetning på ca. 5 milliarder euro i 2016. Se mer på www.boschrexroth.no

Bosch-gruppen er en ledende global leverandør av teknologi og tjenester. I 2016 genererte rundt 390.000 ansatte en omsetning på  71,3 milliarder euro. Konsernet er delt i fire forretningsområder: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods og Energy and Building Technology. Som et ledende IoT-konsern tilbyr Bosch innovative løsninger for smart homes, smart services, connected mobility og connected manufacturing. Bedriften bruker sin ekspertise innen sensorteknologi, software og tjenester så vel som sin egen IoT-sky til å tilby sine kunder koblede, cross-domain-løsninger fra én leverandør. Bosch-gruppens strategiske mål er å å levere innovasjoner for et connected liv.

Med alle sine produkter og tjenester bidrar Bosch til fasinasjon og økt livskvalitet gjennom levering av innovative og fordelaktige løsninger. Kort sagt leverer konsernet teknologi worldwide som er ”Invented for life”.

Bosch-gruppen består av Robert Bosch GmbH og rundt 440 datter- og landselskaper i ca. 60 land. Tar man med salgs- og servicepartnere, er Bosch representert i nær sagt alle verdens land.Grunnlaget for konsernets fremtidige vekst er dets innovasjonsstyrke. På 120 steder i verden har Bosch ca. 59.000 ansatte innen forskning og utvikling.

Se mer på www.bosch.com, www.bosch-press.com og http://twitter.com/BoschPresse

Anne Brænden

Pressekontakt Marketing Manager Marketing- og kommunikasjonsansvarlig Bosch Rexroth Norge 91766834