Wenche Antonsen i Bodø satser på ungdom og hele mennesket i rekrutteringen av folk. Medarbeidere som får tillit yter god service, sier hun. Foto: Burger King

-Det handler om å se mennesket, ikke cv’en

80 prosent av dem som jobber hos oss, har fått sin aller første jobb her. Mitt mål er å gi hver eneste ungdom en god start på arbeidslivet, sier franchisetaker og daglig leder Wenche Antonsen hos Burger King i Bodø.

I flere år arbeidet Wenche Antonsen som barne- og ungdomsarbeider i kommunen. I 2014 startet hun opp som franchisetaker hos Burger King. I dag drifter hun to restauranter.

- På mange måter er det en rød tråd gjennom hele min karriere. Det handler ikke om å bare flippe burgere. Det handler om alle de fantastiske medarbeiderne og de utrolige ungdommene som jobber hos oss, sier hun.

Et nytt liv
Wenche Antonsen er meget bevisst på det store samfunnsansvaret Burger King tar både i Norge og internasjonalt. For mange er Burger King deres aller første arbeidsplass. For enkelte er det første gang de hører at noen har troen på dem.

- Jeg har troen på at det bor mye i alle mennesker, men det gjelder å ha tålmodighet. Mange av våre ungdommer trenger tett oppfølging.

Wenche har samarbeidet med NAV Bodø og ansetter mange ungdommer selv om noen kan ha havnet på skråplanet. Hun gir dem en ny sjanse. Flere får etter hvert fast jobb. Et nytt liv. Når Wenche lyser ut stillinger samarbeider hun alltid med NAV. Populære praksisplasser blir raskt fylt opp, men målet alltid er en fast jobb for dem som er i praksisplass.

- Jeg liker ikke begrepet ekstrahjelp. Hos oss er alle medarbeidere like viktig enten du jobber én eller fem dager i uken. Her er vi likeverdige, og det tror jeg bidrar til å skape både fellesskapsfølelse og lojalitet, sier Wenche.

Som en familie

Ungdommer som har sluttet og gått videre til andre servicejobber, kommer ofte tilbake og vil inn igjen i BK-familien.

- De savner mest kollegaene og fellesskapet. Vi har det gøy på jobb, sier hun.

Hun mener at Burger King har klare rammer, opplæringsprogrammer og gode rutiner som skaper trygghet for nyansatte. Alle skal følge en fast manual. Dette gjør det enklere for nyansatte å klatre i gradene. Det gjøre det enklere å være en del av et lag.

- Å se mennesker som har slitt fra alt fra rus til angst til å bli racere på service og kundekontakt er helt utrolig. Å se folk blomstre for første gang i sitt liv. Det er så meningsfylt, og det gir så uendelig mye tilbake, sier hun.