Heidi Norgård er driftsdirektør for Burger Kings 61 egeneide restauranter.

Vi satser på ungdommen

Burger King er en populær arbeidsplass og ofte er det opptil flere hundre søkere på ledige stillinger.

De fleste som jobber hos Burger King er unge, og mange har sin første arbeidsplass i restaurantkjeden.

– De er energiske og stolt av jobben sin, forteller driftsdirektør i Burger King, Heidi Norgård.

I november 2019 kan Burger King telle totalt 84 restauranter i Norge. Planen er å åpne enda flere. Bak hver eneste restaurant står et stort team med engasjerte medarbeidere klare til å servere flammegrillet Whopper til sultne gjester. Flesteparten er mellom 15 og 25 år gamle.

- Det er noe helt spesielt ved å jobbe med ungdom. De er motiverte og lærevillige, og svært nysgjerrige. De skaper et godt miljø i restaurantene våre, med mye humor og høyt tempo. Den store andelen unge som jobber i restaurantene våre er blitt en del av vår stolte arbeidskultur. Vi mener det er positivt for arbeidsmiljøet, for våre gjester, for Burger King og ikke minst for ungdommen selv. De får tillit og ansvar i sitt møte med arbeidslivet, sier Norgård.

Utvikling og muligheter

Norgård startet i Burger King da hun var 20 år gammel. Hun hadde ingen utdannelse. Nå har hun jobbet i Burger King i 24 år, og er i dag driftsdirektør for Norge.

- I Burger King får du en arena til å blomstre, enten det går bra på skolen eller ikke. Det viktigste for oss er ikke karakterer, men at du er glad i mennesker og byr på deg selv. Alle trenger heller ikke å være gode på alt. En jobb hos Burger King innebærer en rekke arbeidsoppgaver i løpet av en dag, og man får anledning til å dyrke det man liker best, sier Norgård.

Enten du velger å bli i Burger King eller går videre er det en god start på arbeidslivet.

- Vi forbereder ungdommen på arbeidslivet ved å gi dem ansvar tidlig. Hos Burger King lærer du som medarbeider at andre er avhengig av deg og jobben du gjør. Det er en viktig lærdom synes jeg. Vi er også opptatt av å legge til rette for at de som vil utvikle seg og gå videre hos oss får anledning til det. Velger en medarbeider å gå videre kan en god referanse fra Burger King være viktig hjelp på veien, fortsetter hun.

Hadde 400 søkere

Alle ansettelser til restaurantene gjøres lokalt av daglige ledere som driver den enkelte restaurant. De er restaurantsjefer og har gjerne mye erfaring, enten de har klartet i Burger King systemet eller fra tilsvarende yrker.

- Jobbene på Burger King er ofte svært populære i lokalmiljøet. Vi hadde en gang over 400 søkere til én restaurant, stort sett lokale. Restaurantsjefene har et stort ansvar når de skal plukke ut et team med unge og motiverte medarbeidere for å servere flammegrillet Whopper i et hyggelig miljø, avslutter Norgård.

• Burger King i Norge ansetter over 2500 mennesker
  • 84 restauranter over hele landet, hvorav 61 er egeneide
  • Typiske oppgaver i en Burger King restaurant: forberede mat, rydde, vaske, grille burger, selge i kassa, selge i Drive-Thru, bordservering, ivareta gjester, lokale markedsføringstiltak

Burger King

Burger King er en av verdens største restaurantkjeder, med 18 000 restauranter i mer enn 100 land. I Norge er det 93 Burger King restauranter, og 276 i Skandinavia samlet. 90 prosent av Burger Kings restauranter i verden eies og drives av franchisetakere som har vært familiedrevet i generasjoner.

Burger King Norge / King Food AS
Lilleakerveien 8