Gå videre til innhold
Burger King Storgata i Oslo sentrum vil i hele mars måned kun servere plantebaserte produkter.

Burger King har åpnet en plantebasert restaurant

I går åpnet Burger King Storgata i ny drakt. Restauranten er nemlig gjort om fra å være en vanlig Burger King-restaurant til å bli en plantebasert restaurant*.

Burger King Storgata i Oslo sentrum vil i hele mars måned kun servere plantebaserte produkter, noe som betyr at ost, kjøtt og fjærfe vil bli erstattet med alternativer som Plant-based Cheesy burger, Plant-based Nuggets, Plant-based Bacon King og Plant-based Chili Cheesy bites. I restauranten kan gjestene prøve unike plantebaserte produkter som bare serveres i en begrenset periode.

– Vi er veldig glade for å kunne ønske velkommen til Norges eneste plantebaserte Burger King, sier Olav Bæverfjord, Norgessjef i Burger King.

Produkter fra den plantebaserte restauranten kan også bestilles med hjemlevering, gjennom Wolt og Foodora. Pop-up-restauranten i Oslo vil være åpen i rundt fire uker.

Nasjonal lansering
Mandag 6. mars lanserer Burger King også fem nye plantebaserte produkter nasjonalt. De nye plantebaserte produktene på den nasjonale menyen er Plant-based Cheeseburger, Plant-based Nuggets, Plant-based Bacon King, Plant-based Steakhouse Bacon King og Plant-Based Whopper Cheese.

De nye produktene som er på menyen i alle Burger King-restauranter vil gi flere alternativer for gjester som ønsker å spise mer plantebasert, men som ikke nødvendigvis følger et vegansk kosthold eller en spesiell diett. Noen produkter inneholder ekte ost.

– Smaksmessig er disse produktene veldig like de originale Burger King-produktene, de fleste er flammegrillet, og slagordet vårt «Have it your way» blir med dette større. Vi gleder oss til å se hvordan nordmenn vil ønske det nye utvalget av kjøttfrie burgere velkommen, sier Bæverfjord.

Alle de nye produktene som blir tilgjengelig landsdekkende, er laget av plantebasert protein. Det er likevel viktig å presisere at selv om proteinet ikke inneholder animalske ingredienser, så blir burgerne tilberedt på samme grill som burgere med kjøtt, så krysskontaminering kan forekomme.

* Enkelte sauser og halloumi inneholder melk og/ eller egg. Produktene det gjelder vil være tydelig merket.

Burger King er en av verdens største restaurantkjeder, med mer enn 14 000 restauranter i mer enn 100 land. I Norge er det 93 Burger King restauranter, og 276 i Skandinavia samlet. 90 prosent av Burger Kings restauranter i verden eies og drives av franchisetakere som har vært familiedrevet i generasjoner.

Burger King

Burger King er en av verdens største restaurantkjeder, med 18 000 restauranter i mer enn 100 land. I Norge er det 93 Burger King restauranter, og 276 i Skandinavia samlet. 90 prosent av Burger Kings restauranter i verden eies og drives av franchisetakere som har vært familiedrevet i generasjoner.

Burger King Norge / King Food AS
Lilleakerveien 8