Burger King Norge bytter logistikkpartner til Kolly

Burger King Norge bytter logistikkpartner

Etter å ha samarbeidet med Asko i mange år, delvis gjennom Innkjøpsgruppen og delvis gjennom en egen avtale i over ett år, bytter nå Burger King Norge logistikkpartner til Kolly.

– Burger King Norge har hatt et veldig godt samarbeid med Asko over mange år. De har levert god service og god kvalitet til oss, men etter en grundig anbudsrunde ønsker vi nå å utvikle en ny strategisk løsning for lager og logistikk, sier Patrik Holm Thisner, leder av forsyningskjeden for Burger King Scandinavia.

Etter grundig vurdering av hvem som kan gi Burger King Norge best mulig leveringssikkerhet og servicenivå, har anbudsprosessen resultert i et samarbeid med Kolly. Sammenlignet med den nåværende avtalen vil Burger King nå ha en tredjeparts logistikkløsning (3PL). Det innebærer at Kolly også håndterer lagertjenester og alle tilstøtende tjenester for Burger King.

– Vi er helt avhengige av gode partnere for å kunne servere våre flammegrillede Whoppere. Vi er derfor glade for å ha en avtale med Kolly på, plass og har høye forventninger til samarbeidet fremover, sier Kenneth Lorentzen, Norgessjef i Burger King.

Kolly har sitt utspring fra Engrospartner AS og fikk sitt nåværende navn, Kolly, i 2020. De jobber med hele verdikjeden og leverer mat og drikke og til storhusholdning og har kunder som Circle K, Narvesen og Scandic, og er eid av Reitan Retail.

– Vi har grundig vurdert de ulike selskapene som har deltatt i anbudsprosessen og kommet til at vi mener Kolly er best egnet til å utvikle en ny logistikkløsning sammen med oss, sier Patrik Holm Thisner, leder av forsyningskjeden for Burger King Scandinavia.

Kolly er også svært fornøyde med den nye avtalen med Burger King.

– Burger King søkte etter en god samarbeidspartner som kunne bistå med å effektivisere hele verdikjeden deres, i tillegg til trygg og stabil levering av mat og drikke. Det kan vi, og vi gleder oss veldig til å komme i gang med samarbeidet, sier Pia Almvang, kommersiell direktør i Kolly.

Inntil byttet trer i kraft, vil Asko fortsatt levere sine tjenester til Burger Kings restauranter i Norge. Endringen er planlagt å skje våren 2024.

Burger King er en av verdens største restaurantkjeder, med mer enn 14 000 restauranter i mer enn 100 land. I Norge er det 93 Burger King restauranter, og 276 i Skandinavia samlet. 90 prosent av Burger Kings restauranter i verden eies og drives av franchisetakere som har vært familiedrevet i generasjoner.