Barna på Vahl skole er superfornøyde med skolematen!

Gratis skolemat på Vahl skole

Hayat (10 år), Hussein (12 år) og Abdirisak (11 år) er strålende fornøyd med sunn, god og gratis skolemat! De tre sitter i elevrådet på skolen og gleder seg til å gå på skolen hver dag.

Abdirisak (11 år), Hussein (12 år) og Hayat (10 år) sitter i elevrådet og er veldig glade for å få gratis skolemat.

Skolematen er ulik fra dag til dag. Fra pastasalat og wrap, til fylte pannekaker og yoghurt.

- Jeg liker skolematen. Det er veldig bra at skolen serverer mat til elevene og at maten er veldig sunn. Det er bra for helsa og gjør at vi tenker bedre, sier Hayat.

Ordenselever fra hver klasse henter maten og serverer. Mens de spiser får elevene også underholdning.

- Vi ser på Supernytt! Vi spiser og lærer, forteller Abdirisak.

Elevene lærer om mat, helse og ernæring i mat og helse klassen.

- Vi lærer hva som er sunt og ikke. Vi får masse energi og proteiner av skolematen, sier Hussein.

Hver klasse får en boks med skolemat for elevene

De tre forteller at de andre elevene også er fornøyde med maten som blir servert.

- Klassen min sa i går at maten var veldig godt, sier Abdirisak.

- Noen liker ikke alt det som var i wrapsen, mend de fleste gjorde det, supplerer Hayat.

- Jeg liker at det er sunn mat fordi det er bra for trening, og jeg trener mye, sier Hussein.

Vahl skole er veldig begeistret for tilbudet, og at dette gjør at alle barna spiser skolemat samtidig.

Samira Muuse (t.v.) og Gro Villumstad fra Vahl skole

- Det er et bra tilbud for elevene, det er ikke alle som får nok mat med hjemmefra. Stort sett ser vi at elevene vil smake på maten, det gir en glede. Som ansatte på skolen er det viktig at alle elevene får like mye mat, sier Samira Muuse skole-hjem koordinator ansatt i nærmiljø skolen. Hun er kontaktpersonen for elevrådet.

Assisterende rektor på Vahl skole Gro Villumstad forteller at de var ute på anbud og hentet inn ulike tilbud før valget landet på Nordpolen Industrier AS som er en arbeidsmarkeds- og inkluderingsbedrift. De gir jobb til mennesker som kunne stått utenfor arbeidslivet og bidrar til mangfold.

- Vi synes vi får mye for pengene, det er ikke bare brødmat. Nordpolen ansatte er med på hele prosessen, fra meny til å lage maten og kjøre den ut. Det å kunne være med å støtte en slik bedrift har stor verdi, sier Velle.

- Det er ikke alle barna som har med seg matpakker, og det er stor variasjon i hva de har med seg hjemmefra. Ved å tilby skolemat sikrer vi at alle får nok mat og at den er næringsrik.

Bydelsutvalget i Bydel Gamle Oslo besluttet å bevilge penger til en prøveordning der Vahl skole skal tilby gratis skolemat til sine elever. Finansieringen rekker for et helt skoleår.

- Ingen skal skamme seg av å ha dårlig matpakke. Alle barn fortjener et sunt og godt skolemåltid som er gratis for alle. Det innfører vi nå i Gamle Oslo, og vi er skikkelig stolte! Skolemat er viktig for læring, gir et sosialt fellesskap og fjerner stigma og urettferdighet som noen kan kjenne på. Det er rett og slett en seier for alle, sier Agnes Viljugrein, nestleder i Bydelsutvalget i Gamle Oslo.

- Vi venter utålmodig på at byrådet skal innføre skolemat for alle barn i hele byen. Det vet vi at skolebarna her i bydel Gamle Oslo trenger, og derfor setter vi i gang med et prøveprosjekt er nå, sier Viljugrein.