Nabolagshager, Hagecrew, Jobbsøkerhjelpen, Norsk-somalisk dagsenter for eldre, Akerselva Trebåtforening og sportsklubben Sterling er blant de heldige prosjektene som har fått støtte denne våren.

Støtte til 39 prosjekter som skaper aktivitet og engasjement på Grønland og Tøyen!

Blant dem som fikk støtte denne våren var Jobbsøkerhjelpen for ungdommer, Nabolagshager som skal arrangere nabolagsfest på Grønland, Norsk-somalisk dagsenter for eldre, Hagecrew som lærer ungdommer å dyrke selv i byen, Akerselva Trebåtforening som skal invitere til konserter på fiskebrygga på Vaterland og sportsklubben Sterling som markerer 100 år i juni. Totalt har Bydelsutvalget i Gamle Oslo delt ut 1 000 000 kroner.

-Målet med tilskuddsordningen er å gi lokalmiljøene på Grønland og Tøyen tilgang til ressursene de trenger for å selv bygge et bedre og mer aktivt nærmiljø, sier Leo Rygnestad, saksbehandler ved programkontoret for Områdeløft Grønland og Tøyen.

Tilskuddsordningen heter «Nabolags- og aktivitetsmidler» og deles ut to ganger i året. Alle som planlegger prosjekter som kan bidra til å skape et bedre og mer aktivt nærmiljø kan sende inn søknad via bydelens nettsider. Neste utlysning blir til høsten.

-Bydelsutvalget prioriterer særlig aktiviteter som bidrar til at barn og unge på Grønland og Tøyen opplever mestring og tilhørighet, sier avdelingsdirektør i Bydel Gamle Oslo Trine Lise Granli. Likevel, vil jeg presisere at vi ser viktigheten av å også gi støtte til aktiviteter for eldre i området, som for eksempel Norsk-somalisk dagsenter for eldre, legger hun til.

Oversikt over alle prosjektene som fikk støtte våren 2019 finner du her, klikk.

Lisbeth Meidell

Kommunikasjonsrådgiver Områdeløft Grønland og Tøyen 472 53 693