Foto: Marius Pettersen, på bildet programlederne Kevin Mugesani og Marie Strifeldt

Ungdomsklubber og idrettsanlegg er stengt: Bydelen med LIVE-TV

Nasjonale tiltak for å begrense koronasmitte har ført til stengte skoler og fritidsaktiviteter, også i Bydel Gamle Oslo. Mange barn og ungdommer har det ekstra krevende, spesielt når det av ulike grunner er vanskelig å være hjemme.

-Ung i BGO TV er ett av flere tiltak, og jeg håper dette kan skape trygghet for ungdommen i bydelen. I dag har vi snakket om alt fra bøker og hatt leker, til hvordan vi som unge kan komme oss i gjennom dagen i denne koronatiden og vi håper på å gi noe positivt til ungdommen i bydelen med å lage direktesendinger på nett sier Kevin Mugesani, som er en av de unge programlederne.

Bydelen er i gang med flere aktiviteter for barn og ungdom

Koronakrisen rammer både kommunale og frivillige tilbud rettet mot barn og ungdommer i Bydel Gamle Oslo. Derfor har bydelen i løpet av den siste uken startet opp både Ung i BGO Live-TV via Facebook og Ung i BGO chat. Befolkningen kan finne mer informasjon om tilbudene i appen «Ung i BGO», som kan lastes ned på mobilen.

–Vi ser et stort behov for å holde barn og ungdommer i aktivitet og vi er i gang med flere konkrete tiltak i Bydel Gamle Oslo. Mange av møtestedene som barna og ungdommene vanligvis vanker på er nå stengt, og mange har ingen steder å være. Vi vet at mange av dem har det litt ekstra vanskelig i denne situasjonen og vi observerer at mange av dem samler seg i større grupper. Noen ganger blir temperaturen høy og det kan oppstå konflikter, sier Mehrdad Ganji, seksjonssjef Avdeling Barn og Unge i Bydel Gamle Oslo.

Ung i BGO med Live TV-sending for ungdommer

Ung i BGO TV gikk på luften første gang 17. mars kl. 19.00-20.00. I første omgang skal bydelen tilby sendingene til og med fredag inneværende uke.

Ung i BGO er i utgangspunkt en mobil app som samler ulike aktiviteter for barn og unge i Bydel Gamle Oslo, nå går de altså live med TV-sending via Facebook.

-Det er utrolig spennende at så mange har vært innom den aller første sendingen. Det viser jo at situasjonen er vanskelig nå som mange tilbud er stengt. Det vil derfor være viktig for oss å være der ungdom er. Vi kommer til å fortsette sendingene inntil fredagen som kommer og vi håper mange vil følge med fra Facebook sidene til Ung i Bydel Gamle Oslo sier medprogramleder Marie Strifeldt.

Kan være godt å prate med en trygg voksen

Ung i BGO-chat er et gratis samtaletilbud som er opprettet midlertidig i forbindelse med korona utbruddet. Det er tilgjengelig i mobilappen «Ung i BGO» alle dager fra kl. 12-21 eller ved å besøke Ungarenaoslo.no eller riverside.no. Tilbudet er anonymt og de som betjener samtalene har taushetsplikt. På Ung i BGO chat kan de som tar kontakt få tips om hvor de kan ta kontakt for å få hjelp, eller bare prate med noen.

-Vi merker nå trykket og det er mange kommuner og bydeler som er interessert i løsningen. Vi har stor tro på at chat er ett steg nærmere ungdommen i tiden framover forteller prosjektleder for Ung i BGO Chat og Ung i BGO TV, Marius Pettersen.

Ordinære tilbud som fortsatt er åpne

Bydelen har vært nødt til å stenge flere tjenester på grunn av fare for spredning av koronaviruset.
Men, mange og viktige tilbud er åpne og flere er styrket i denne helt spesielle situasjonen.

Smittevernkontoret har økt sin bemanning gjennom å disponere ansatte fra skolehelsetjenesten i smittevernarbeidet. Skolehelsetjenesten er fortsatt til stede på skolene og er tilgjengelige per telefon der elever som til vanlig går på skolen kan ta kontakt på dagtid.

Helsestasjonene prioriterer avtalte konsultasjoner for gravide og små barn opp til 2 år, men ikke hjemmebesøk eller gruppeaktiviteter. Vaksinasjoner til små barn prioriteres. Helsestasjonen har lege til stede hver dag.

Barnevernet er åpent og prioriterer saker der barn er ekstra sårbare

Villa Habibi er stengt foruten at de har en fastboende på huset. Det er satt opp en vaktordning og ved behov følges barn opp i hjemmet. Det er også laget en oversikt over barn med spesialpedagogiske tiltak som trenger barnehageplass.

I den enkelte barnehage opprettholdes det en tilsynsordning til barn av foresatte som har kritiske samfunnsfunksjoner, og til særlige sårbare barn.

Bydelstjenester som er stengt

Følgende tjenester er steng som følge av koronautbruddet:

• Helsestasjonen for ungdom
  • Reisevaksinering
  • Åpen Arena
  • Ung Arena (mulighet for å ringe/chatte)
  • KØBB
  • FRIGO