Nye lekeelementer for barn i Urtehagen

Nye lekeelementer for barn i Urtehagen

Torsdag 26. oktober åpnet de nye lekeelementene i Urtehagen. Det var barna fra Mosaikk barnehage som fikk æren av å avduke de fargerike lekekrokodillene pyntet med mosaikk som de selv hadde vært med på å lage. Tøyen Orkester spilte musikk og det ble servert boller og saft til de fremmøtte fra nabolaget. Lekeelementene er en del av strakstiltakene i området.

Barna fra Mosaikk barnehage løfter av presenningen og avdekker lekekrokodillene som skjuler seg under. Foto: Liban A. Kahiye / Bydel Gamle Oslo
Se så fine! Foto: Liban A. Kahiye / Bydel Gamle Oslo

Lekeelementene er laget av armert betong og er dekorert med mosaikk som er laget av folk i nabolaget. Det har vært flere mosaikkverksted der innbyggere i alle aldre har fått vært med på å lage egne mønstre og figurer som har blitt limt på skulpturene. Blant andre har elever fra Vahl skole, Mosaikk barnehage, Grønland seniorsenter, Fyrlyset og UngJobb ungdommer deltatt med stort engasjement.

Nærbilde av et av mosaikkmønstrene. Foto: Liban A. Kahiye / Bydel Gamle Oslo

- Prosessen med å lage lekeskulpturene har vært vel så viktig som resultatet. Vi håper at dette i tillegg til å være en attraksjon også skaper tilhørighet, nysgjerrighet og entusiasme, sier parkutvikler og prosjektleder Gerrit Heinz Mosebach.

- Lekeskulpturene egner seg til lek, klatring og balansering, med et mykt underlag.

Fra venstre: teamleder Marianne Netland, kunstner German Evangelisti og parkutvikler Gerrit Heinz Mosebach. Foto: Bydel Gamle Oslo

Prosjektet er inspirert av mosaikkslangene i bydel Sagene. De har brukt samme kunstner, German Evangelisti, for å lage tilsvarende lekeelementer som både brukes til opphold og lek, og som har blitt viktige stedsmarkører.

- Dette blir en unik park i Oslo, som forhåpentligvis mange vil få glede av, sier han.

- Skulpturene er til dere og er deres, bruk de! Sier kunstner German Evangelisti

Urtehagen er et prioritert område både i parkplanen, og i bydelens arbeid, og et av flere prosjekter som bydelsutvalget har gitt midler til.
- Bydel Gamle Oslo er heldig som har hatt en gjeng proaktive og handlingskraftige lokalpolitikere i bydelsutvalget de siste fire årene. Gjennom parkplanen som bydelsutvalget har vedtatt har bydelen og bydelsutvalget fått et verktøy som gir oss en god oversikt over vedlikeholds- og investeringsbehov i bydelens parker, og mulighet for å prioritere innsats der hvor behovene er størst, sier teamleder for byutvikling Marianne Netland.

Utekontakten, Nabolagskontakene og det nye nabolagspolitiet på Grønland var av de som kom på åpningen. Foto: Liban A. Kahiye / Bydel Gamle Oslo

- Vi kan nå vise frem et av resultatene av de siste månedenes arbeidsinnsats, medvirkning og samarbeid som bydelen har lagt ned i å realisere planen som bydelsutvalget har bevilget midler til.

Barna synes det var gøy å leke på de fargerike lekeelementene! Foto: Liban A. Kahiye / Bydel Gamle Oslo
Mange fremmøtte beundret lekeelementene. Foto: Liban A. Kahiye / Bydel Gamle Oslo

Lekeinstallasjonene er en del av strakstiltakene i området som gjennomføres i 2023, og er finansiert av Områdeløft Grønland og Tøyen.

- Vi håper at lekeelementene vil bli til stor glede for store og små. Nå gleder vi oss til snarlig ferdigstilling av skjerming rundt uteområdet til barnehagen, mot Urtegata og port mot Motzfeldts Gate, avslutter teamleder for byutvikling Marianne Netland.