Danial og Christian svinger vaskekluten i sommerjobben på STOLT trening på Stovner.

Blogginnlegg -

Stolt sommerjobbing på Stovner

– Vi er veldig glade for å få denne erfaringen, den blir bra å ha med seg videre framover, sier Christian og Danial, to av ungdommene har fått seg sommerjobb gjennom Bydel Stovner. I tre uker denne sommeren jobber guttene på STOLT trening på Stovner.

Det summer lavt av småprat, musikk og smellende vekter på STOLT trening på Stovner senter. Blant apparatene går to gutter utstyrt med gummihansker og vaskebøtter, sprayflasker og kluter. 15 år gamle Christian Anthony Solis og 16 år gamle Danial Nezir Farooq er i sin første jobb, gjennom Bydel Stovners prosjekt med sommerjobb for ungdom fra 15 til 23 år.

I alt søkte rundt 500 ungdommer om sommerjobb gjennom bydelen, og ca. 230 av dem passerte nåløyet og fikk seg jobb.

Halvparten av disse fikk jobbe de tre første ukene av skoleferien, mens pulje to, som Danial og Christian er med i, har sommerjobb de tre siste ukene av ferien.

120 ungdommer jobber i pulje to, flere steder rundt i Oslo, i Sandvika og på Strømmen.

Noen sommerjobber er landbruksarbeid på Linderud gård, Bogstad gård og Øvre Fossum gård hos Lif Laga. Andre jobber på sykehjem, kafé, butikk, bibliotek, med renhold, eller som aktivitetsledere på sommerskole for barn. Mange har hatt jobber internt i Bydel Stovner, blant annet med vedlikehold av grøntområder, mens andre har hatt eksterne arbeidsgivere.

– Det har gått veldig bra med ungdommene ute i jobb, og vi har fått mange gode tilbakemeldinger fra arbeidsgiverne, sier Iselin Glover, prosjektleder ved Jobbsenter for unge i Bydel Stovner.

Passer på smittevernet

Danial og Christian fikk høre om Bydel Stovners sommerjobb-prosjekt gjennom familie.

– Jeg føler meg heldig som fikk en sommerjobb, når det var så mange søkere, sier Christian. Alle ungdommene som er med på sommerjobb-prosjektet, har fått en opplæring av bydelen i forkant, hvor de blant annet har lært å skrive CV og søknad. – Jeg skrev masse, og lærte veldig mye av det, sier Christian.

Hyppig vask og rengjøring av apparater er veldig viktig for treningssenteret i disse koronatider.

– Derfor betyr jobben Danial og Christian gjør mye både for oss ansatte og kunder på STOLT, det gir økt trygghet og bedre smittevern, sier Daniel Gunaratnam, treningsvert og resepsjonist, som er den som gir guttene arbeidsoppgaver.

– Nå begynner kundene å kjenne oss igjen, og vi har fått flere positive tilbakemeldinger, smiler de to Stovner-guttene. I tillegg til vasking og desinfisering av treningsapparater, er planen er at de skal gjøre annet forefallende arbeid, som påfyll at brusautomat og vedlikehold.

– Vil gjerne bidra

For daglig leder ved STOLT, Marianne Stien, var det ikke vanskelig å si ja da treningssenteret ble spurt om de hadde sommerjobb å tilby for ungdom i bydelen.

– Vi ønsket selvfølgelig å bidra da vi ble spurt. Sommerjobb for ungdom i bydelen er et kjempebra tiltak, og det er veldig positivt at ungdom får kommet seg ut i jobb, sier Stien.

For STOLT trening er det viktig å bidra med noe tilbake til lokalmiljøet på Stovner. Derfor har de også stiftet STOLT-fondet, der ungdom og voksne med dårlig økonomi kan søke om å få trene gratis ved senteret.

– Det er mye å gjøre i jobben her, men det er gøy. Det gir en bra følelse å tjene sine egne penger, sier Danial og Christian.

Danial Nezir Farooq (venstre) og Christian Anthony Solis (høyre) får opplæring og oppgaver på STOLT av treningsvert Daniel Gunaratnam (midten).

Iselin Glover

Prosjektleder Jobbsenter for unge 477 90 878