Foto: Freepik.com

Blogginnlegg -

Ungdom på jakt etter sommerjobb?

Ønsker du deg en sommerjobb, er det lurt å komme i gang med søknadene nå. Her er noen gode tips fra Jobbsenter for unge på Stovner, til deg som er på jakt etter en jobb for sommeren 2020.

Mange arbeidsgivere legger ut og rekrutterer inn til sommerjobber nå ved starten av året. Tiden er inne for å dra fram CV og søknader både på papir og digitalt, og starte letingen.

Unge som bor på Stovner har potensielt en stor tilgang på sommerjobber, de kan jobbe med sesongbaserte oppgaver både i Oslo og Lørenskog. En sommerjobb gir god arbeidserfaring og arbeidstrening, og gjør at man stiller sterkere til arbeidslivet senere.

Jobbsenter for unge på Stovner bistår ungdom med skriving av CV og søknad, jobbsøking og kursvirksomhet. Her er deres beste tips!

1. Ha CV og søknad

De fleste arbeidsgivere i dag ønsker CV og søknad. Det er også den beste muligheten du har for å gi et helhetlig bilde av hvem du er, og hva du kan. Det finnes veiledning på nett for hvordan man skriver disse. Man kan også besøke Jobbsenter for Unge i åpningstiden for å få veiledning med skrivingen.

2. Søk aktivt

Vær forberedt på å søke mange jobber. Kryss av for sesongbasert eller sommerjobb når du søker på nett. Husk også at mange sommerjobber aldri lyses ut, og da må man aktivt finne dem på andre måter. Tenk utradisjonelt og se etter muligheter.

3. Tenk nettverk

Det er hard konkurranse om sommerjobbene. Det kan være lurt å tenke utradisjonelt – har du en onkel med en egen bedrift? Kjenner du noen som jobber med vaktmestertjenester eller i eventbyrå? Ta kontakt med de du kjenner i forskjellige bransjer, for å sjekke ledige jobber eller få smarte tips.

4. Pass på

Unge i sommerjobb er en sårbar gruppe for utnytting. Alle unge skal ha arbeidsavtale med informasjon om arbeidstider og lønn. Blir du usikker på om du blir behandlet riktig kan du blant annet oppsøke LO, som har Sommerpatrulje og jobbhåndbok.

Jobbsenter for unge på Stovner holder til i Stovner senter 24b (Blokk 58), og bistår unge mellom fra 15 til 25 år med alt som er jobbrelatert. E-post: jobbsenter.stovner@bsr.oslo.kommune.no

For åpningstider og annen informasjon, sjekk «Stovnerjobbsenter» på Instagram.

Kontaktperson: Prosjektleder Iselin Glover, tlf. 477 90 878, e-post: iselin.glover@bsr.oslo.kommune.no

Thomas Wrigglesworth

Pressekontakt Kommunikasjonssjef 95877882