Foto: Endre Simonsen

Vi tar naturen tilbake til byen

Bærekraft har gått fra å være et buzzword til å bli alvor. Under Bygg Reis Deg 2019 var beskjeden tydelig: hvis du ikke er med når toget starter så har du ikke livets rett.

– Nå står vi i et saktegående grønt skifte, men dere kan ved bruk av teknologi og samarbeid skyte fart i næringen. Dette er opp til dere. Det handler om lederskap. Man kan enten go big or go home.

Mali Hole Skogen fra IKT-Norge var klar i sin tale da Bygg Reis Deg messen ble sparket i gang med den spennende topplederkonferansen Think Big!. Byggenæringen har lenge blitt omtalt som som 40%- næringen, da bransjen står for 40% av utslippene. Dette vil miljøsjefen i Løvenskiold handel, Heidi Lyngstad, ha en slutt på.

- Det er kjempeviktig at vi tar grep om å bruke riktig materialer. Man må tilegne seg kunnskapen. Det kommer nå mer og mer verktøy som gjør det mulig å få det til. Etterhvert som vi blir bedre på digitalisering, blir det lettere for forbrukerne og proffene å finne de gode produktene som er sentrisifisert.

Hun mener at bransjen nå er på riktig vei. - Oslo kommune har sagt at de vil ha 50% grønne tak i byen. Vi er nå inne i en praktisk fase hvor man ser hvordan vi kan få dette til. Når man både begynner å få tilbydere som leverer produktene og et krav fra myndigheter, så begynner toget å gå.

Myndighetene må stille krav

To av kandidatene til den gjeve Byggenæringens Innovasjonspris 2019 fokuserer stort på bærekraft. Den ledende leverandøren for grønne tak i Norge, Bergknapp og solcelleprodusenten Sun-Net mener det er viktig både når det gjelder produkt, og produksjon.

- Grønne tak isolerer bra, håndterer overvann, bidrar til biologisk mangfold, forlenger levetiden til taket og er vakkert å se på. Trenger man noe mer, spør daglig leder hos Bergknapp Jakob Årsvold. Han mener at bransjen trenger strengere krav fra myndighetene for å skape bærekraft.

- Vi tar naturen tilbake til byen. Vi importerer ikke blomster fra Nederland, men henter dem fra vår egen norske hage. Vi planter dem på taket og produserer blomsterenger som ellers aldri ville vokst i byen. Økologien kommer inn. Det er særnorsk!

Årsvold mener at det ikke finnes begrensninger for hvor man kan bygge grønne tak, men at Bergknapp sin nisje først og fremst er større prosjekter. For Morten Meier i Sun-Net derimot, er hvermannsen den typiske kunden. Sun-Net lanserer nå sammen med Skarpstein Taksteinfabrikk, solscelletakstein i betong. Han mener at det er viktig at den norske byggenæringen nå går over til et bærekraftig system for å nå klimamålene.

- Det er veldig viktig hvis vi skal nå målene vi har satt oss selv. Den norske regjeringen bør gi mer subsidier. Det er nesten ikke subsidier på solcelleutvikling. Vi skal ikke være avhengig av subsidier, men går man over grensen til Sverige, så er 20% subsidiert. I Danmark er det kommet mye mer krav om å legge solceller. I Norge så har vi ikke krav, men kanskje EU kommer med krav snart.

Sun-Net selger produktet til Danmark, Norge og Sverige. De blir produsert i Grimstad på fabrikken til Skarpnes, og bruker sand fra Grimstad og betong fra Skien.

Heidi Lyngstad har en klar visjon for fremtiden.

- Jeg tror at grønne tak blir regelen snarere enn unntaket om noen år.

Kategorier

Bygg Reis Deg AS utvikler, markedsfører og arrangerer møteplasser for byggenæringen som gir deltakerne økt kunnskapsdeling og konkurransekraft.

Gunnar Glavin Nybø

Pressekontakt Administrerende Direktør 95768899

Møteplassen med de beste løsningene for bygg, bolig og anlegg.

Bygg Reis Deg AS
CJ Hambros Plass 2D