Byggestartsindeks Februar 2023

Byggestartsindeks Februar 2023

Byggestartsindeksen for februar viser en beskjeden vekst på 0,2 prosent for igangsatte prosjekter. Veksten er i seg selv positiv, selv om prosjektverdiene ligger langt under samme periode i 2022.

Av Pål Engeseth

Pilene peker fremdeles nedover på mange områder, men vi tror trenden nå er i ferd med å snu. Flere fylker har positiv vekst og prosjektkategorien «grunnarbeid» har for eksempel fin vekst. Også innen kraftforsyning oppleves økt prosjektaktivitet.

Aktiviteten steg i februar

På landsbasis er det i Byggestartsindeksen fra Byggfakta registrert samlet igangsettinger for 54,6 milliarder kroner denne måneden. Dette gir en oppgang siste måned på totalt 0,2 prosent. Imidlertid er det nedgang siste år på 12,4 prosent. Igangsettingstallene var relativt lave i 2022, noe som selvsagt var påvirket av pandemien. I 2022 hadde vi høye materialkostnader, som nå ser ut til å være på vei nedover. Trolig er inflasjonen også på vei ned og det kan bety at rentesatsen stabilisere seg fremover. Vi har tro på at igangsettingstallene og positiviteten vil slå inn sterkere de neste månedene i 2023. Usikkerheten er knyttet til krigen i Ukraina og egen privatøkonomi er synlig spesielt knyttet til bolig- og fritidsboligmarkedet.

Last ned rapporten gratis her

Byggfakta - Den norske byggenæringens markedskanal for nye forretningsmuligheter.