I Flå investeres det for 4,7 mill. kr. per innbygger

I Flå investeres det for 4,7 mill. kr. per innbygger

AKTUELLE PROSJEKTER: Flå kommune havner øverst på rangeringen over investering per innbygger, med 4,7 mill.kr. per hode. Dette gjelder prosjekter innen undervisning, samlingslokaler, fritidsbygg og anlegg.

av Therese Alne Bolin

Årsaken til at Flå havner øverst, er at én utbygger, Turufjell as, planlegger å bygge ut 2000 hytter og 227 leiligheter. Utbyggingen skal skje over noen år, og utbygger består av en sammenslutning av lokale eiere.

Verdi på 2-4 mrd.kr.

I tillegg er det planlagt et alpinanlegg til en samlet verdi på over 2 milliarder kroner. Total antatt verdi på investeringene ligger på mellom 2 og 4 milliarder kroner. Når kommunen da selv har under 1100 innbyggere, blir investeringsnivået per innbygger enormt.

Stor optimisme

Med den korte avstanden på kun 90 minutter fra Oslo er det stor optimisme om dette prosjektet. Byggestart er foreløpig antatt til 2020, men trolig vil utbygging av hyttetomter trinn 1, med 33 tomter, starte noe tidligere, antatt i desember 2018.

Området ligger på nordøstsiden av sentrum, fra jernbanestasjonen og opp i fjellet.

"Ekte kjærlighet til landskapet"

Fra prosjektet Turufjell as sin hjemmeside, blir det opplyst at de sentrale menneskene bak Turufjell alle har røtter i Hallingdal, «med ekte kjærlighet til landskapet og oppriktig, personlig interesse av at hyttegrenden skal bli noe alle involverte kan være stolte av». Sammen med grunneierne er Olav Thon og Ivar Tollefsen investorer i Turufjell. På hjemmesiden kan en lese at disse har stor forkjærlighet til fjellet, og skaper trygghet for fremdrift og gjennomføring. Fra før har Olav Thon gjort betydelige investeringer i Flå; blant annet kjøpesenter, hotell, leilighetsbygg, veksthus, Bjørneparken, McDonalds og idrettshall.

Det skal bygges for 242 milliarder kroner i norske kommuner i årene fremover. I Byggfaktas prosjektdatabase finner vi 3000 planlagte prosjekter innen undervisning, samlingslokaler og fritidsbygg og anlegg. Totalt 383 kommuner har konkrete planer for fremtidige bygg- og anleggsprosjekter innen ovennevnte kategorier, hvor Oslo, som den mest folkerike kommunen, troner øverst på de fleste oversikter. Vi har rangert kommunene etter investering per innbygger. Flå kommune troner ubestridt øverst med en investering per innbygger på 4 761 905 kroner.

FAKTA:

Turufjell alpinanlegg, Flå

Fylke: Buskerud

Kommune: Flå

Verdi(Mil.): 2-4 milliarder kroner

Byggestart: 2020

Entr. form: Ikke kjent

Hytter, leiligheter (blokk), alpinanlegg, skiheis, vei, VA-ledning, elektrisk ledning,

Byggestart og kostnad er antatt av redaksjonen.

Totalt ca 2000 hytter og 227 leiligheter på Turufjell.

Tiltakshaver: Turufjell as, Flå

RI Reguleringsplan: DBC AS

Jobber du mot prosjektmarkedet og ønsker å komme tidlig inn i prosjektene?

Byggfakta kartlegger alle byggeprosjekter i Norge og viser resultatene via tjenesten Byggfakta Live.

Last ned rapporten gratis: De 100 kommunene som har de største prosjektplanene

Regions

Byggfakta har som visjon å være den norske byggenæringens markedskanal for nye forretningsmuligheter. Vår forretningsidé er å etablere kontakter mellom kjøpere og selgere av produkter og tjenester på det norske bygg- og anleggsmarkedet. Vi skal dermed skape økt effektivitet, kvalitet og lønnsomhet for alle parter.

Siden 1969 har bedriften hatt navnet Byggfakta AS og stått som synonym for Norges informasjonstjeneste innenfor byggesektoren.

Vårt utgangspunkt er fortsatt å gi informasjon av høy kvalitet på det riktige tidspunktet om den norske byggevirksomheten. Byggfaktadatabasen inneholder mer enn 20 000 norske bygg- og anleggsprosjekter. Vi leverer oppdatert informasjon om ca. 250 nye og 1 100 eksisterende prosjekter hver uke til våre kunder.

Organisasjonen vår har to ulike bedriftsgrener – én som omfatter salg av informasjon vedrørende bygg- og anleggsmarkedet Byggfakta Live samt en medieavdeling som gir ut de bransjerelaterte fagbladene Byggfakta og VVS aktuelt, med tilhørende nettsider byggfakta.no og vvsaktuelt.no samt forbrukernettsiden byggfaktabolig.no.

Tuva Viktoria Tiller

Pressekontakt Marketing Manager 90484347 Byggfakta.no

Velkommen til Byggfakta AS!

Byggfakta har levert prosjektinformasjon til bygg- og anleggsbransjen siden 1969.

Byggfakta AS, er en del av Byggfakta Group, en ledende informasjonsleverandør til den europeiske byggebransjen. Byggfakta AS har som visjon å være den største norske byggenæringens markedskanal for nye forretningsmuligheter. Vi etablere kontakter mellom kjøpere og selgere av produkter og tjenester på det norske bygg- og anleggsmarkedet. Vi skal dermed skape økt effektivitet, kvalitet og lønnsomhet for alle parter.

Byggfakta AS
Elisabeth Von Hübsches gate 6