Rapport "Slik blir 2024"

Ny rapport - "Slik blir 2024"

I denne rapporten ønsker vi å vise utviklingen i byggebransjen i Norge og hva du kan forvente for 2024.

Selv om det er mye usikkerhet, ser vi at det er viktig å være forberedt på endringene som kommer. Vi viser markedstrender, entrepriseformer, prosjektstørrelser og aktører for å gi deg den innsikten du trenger for å ta riktige beslutninger i det kommende året.

En glimt fra rapporten

Boligprosjekter

I 2024 ser det ut til at 3 av 4 planlagte nybygg innen boligprosjekter vil bli utsatt. For de som jobber i markedet, vil det være utfordrende å beholde sin andel. Selv om andre deler av markedet forventes å ha lavere utsettelsesrate, ser vi generelt at volumet og antall utsettelser har økt gjennom 2022 og 2023, og det vil fortsette in i 2024.

Rentehevning og usikkerhet

Boligprosjekter blir ikke igangsatt før en viss andel av leiligheter blir solgt. På grunn av usikkerhet blant kjøpere knyttet til renter, velger mange å utsette kjøpsbeslutningen en periode. På den andre siden, kan dette bidra til at markedet utvikler seg positivt når rentene stabiliserer seg eller snur.

Vår prosjektdatabasen SMART viser registrerte planlagte prosjekter med en verdi på over 1 400 milliarder kroner. Likevel peker prognosene for igangsetting i 2024 på en betydelig nedgang, med forventet totalverdi på under 550 milliarder kroner.

Geografisk fordeling og kategorier

Fylkene Viken, Oslo, Vestland og Rogaland forventes å være ledende i byggeprosjekter i 2024. I rapporten får du også innsikt i prosjektkategorier, der boligsektoren utmerker seg med store vekstplaner, selv om realiseringen kan bli utfordrende.

Er du nysgjerrig på å utforske rapporten nærmere? Last den ned gratis HER

Byggfakta - Den norske byggenæringens markedskanal for nye forretningsmuligheter.