Kilde: BIMbear.no

BIM-samarbeid sparer tid for arkitektene

Arkitekter og entreprenører kan glede seg nå som Norsk Byggtjeneste AS og Bimbear AS har inngått et spennende samarbeid. De vil spare tid nå som distribusjon og kobling av BIM-objekter til produktene i NOBB – Norsk Byggevarebase er en realitet.

Brødtekst

Gjennom NOBB får du når tilgang til Bimbears BIM-bibliotek, mens du får tilgang til NOBBs produkt- og informasjonsdatabase gjennom Bimbear. Samarbeidet gjør det enklere for hele byggenæringen å finne relevant informasjon til sine prosjekter.

BIM+Bimbear+NOBB

Bimbear.com er en internasjonal inspirasjonsplattform, der arkitekter kan lese om arkitektoniske prosjekter og samtidig laste ned gratis BIM-objekter. BIM-objekter er informasjonsrike 3D-modeller som er lett å laste ned og enkel å håndtere for entreprenører, arkitekter, rådgivende ingeniører og andre som har behov for dem og kan enkelt importeres inn i CAD-systemer.

NOBB er byggenæringens største produkt- og informasjonsdatabase. NOBB oppdateres daglig og sørger for at brukerne får korrekt informasjon til enhver tid. Denne kvalitetssikringen gjør NOBB til et unikt verktøy for både leverandører og innkjøpere.

En viktig avtale

– Avtalen med Byggtjeneste som gir tilgang til NOBB er en milepæl for Bimbear. Vi har fokus på lette og brukervennlige objekter - laget av arkitekter med erfaring fra prosjektering - som er skapt for distribusjon gjennom digitale markedskanaler som NOBB. Vi har også lagt inn en kobling fra BIM-objektet til NOBB, noe som gjør det enkelt å hente relevant informasjon, rett fra produktene. Her sparer brukeren masse tid, sier daglig leder i Bimbear AS – Anders Golden Høgsnes.

Arkitektene elsker BIM

En undersøkelse utført av arkitektbedriftene i 2017, viser at 96 prosent av alle arkitekter bruker BIM i sine prosjekter.

– Vi merker oss etterspørselen fra arkitektene og vi synes det er gledelig å endelig kunne tilby en profesjonell, komplett og tilgjengelig løsning for våre produkter til bruk i prosjekteringsverktøy via bimbear.com, sier produktsjef i Superwood – Nis Skovholt.