Foto: Trond Joleson, Byggeindustrien

Rupert Hanna er ansatt som ny chief digital officer (CDO), og leder for BIM-avdelingen i Byggtjeneste.

Rupert Hanna kommer fra stillingen som Business developer BIM/IT i Skanska Norge. Fra tidligere har Hanna ledet Skanskas BIM-avdelingen i Norge og «Global Knowledge Manager – BIM Expert group» i hele Skanska-konsernet.

Stillingen er strategisk viktig for Byggtjeneste sin digitale satsing, og får tittelen Chief digital officer (CDO). Stillingen inngår i ledergruppen.

Hanna sin bakgrunn er svært relevant for Byggtjeneste ettersom Hanna har opparbeidet seg mye erfaring om hvordan entreprenørene bruker digitale tjenester etter ni år i Skanska, samt olje/gass og farmasøytisk industri før det.

Produkt- og informasjonsdatabasen Norsk Byggevarebase (NOBB) er helt sentralt for at byggenæringen skal digitaliseres. Nye forretningsområder er klare til å ta i bruke data fra produktene i byggenæringen. Et eksempel er å koble produktinformasjon til 3D og BIM, som gir en visuell kobling til de produktene som er levert i et byggverk.