Med ny Canon Colorado 1650 og Arizona 2280XT oppnår Reklameservice bedre lønnsomhet.

I Sandefjord trykker de rett på veggen

I Vestfold og Telemark er det oppstått et nytt og spennende samarbeid mellom en grafisk aktør og en produsent av MDF-plater for vegg og tak.

Overflatedekor med Canon Arizona

Mulighetene for trykking på interiørprodukter som tapet, MDF-plater og akustikkplater, skaper helt nye relasjoner for den grafiske bransjen. Det nyetablerte samarbeidet mellom Reklameservice i Sandefjord og Arbor i Kragerø er et godt eksempel på nettopp det. Evelyn og Yngve Kapstad har drevet storformatbedriften Reklameservice Vestfold og Telemark i en årrekke, og nå trykker de faktisk rett på veggen, for plutselig utgjør trykking på veggplater i MDF-materiale en betydelig del av produksjonen. Evelyn forteller at de mottar monteringsklare veggplater med hvit grunning fra Arbor, og «klikker» platene sammen før de påføres overflatedekor i bedriftens nye flatbedprinter.

– Arbor leverer oss dekorfiler, som vi printer direkte på MDF-platene med vår nye Canon Arizona 2280XT. Platenes rekkefølge ved montering på vegg er viktig, derfor nummereres platene automatisk under trykkingen. Vi har allerede etablert gode rutiner for platelogistikk, filhåndtering og kvalitetskontroll, og både vi og Arbor ser at dette vil fungere godt, forteller daglig leder Evelyn Kapstad hos Reklameservice Vestfold og Telemark.

Trykker rett på veggen. Bjørn Langvand og Yngve Kapstad hos Reklameservice har tro på at samarbeidet med Arbor Kragerø vil gi vekst. Kvalitet og holdbarhet på trykket er så god at platene ikke lenger behøver overflatebehandling hos Arbor.

Nytt marked skapte investeringsmulighet

Bedriften med produksjonslokaler i Sandefjord og byråtjenester i Porsgrunn har fått ny vind i seilene, etter at Canon tok initiativ til å etablere produksjonssamarbeidet med Arbor i Kragerø. Det har resultert i at både Canon Colorado 1650 og Arizona 2280XT er montert i lokalene de siste månedene, og det er heller ingen hemmelighet at det er avsatt plass til et automatisk skjærebord. Når vi besøker produksjonslokalene ved Sandefjord på en vakker høstdag, går Colorado-printeren for fullt med trykking av ferdige rollups for en lokal bedrift, der materialet printes og rulles opp nærmest uten tilsyn. Samtidig har skiltmaker Bjørn Langvand og produksjonssjef Yngve Kapstad «klikket» sammen fem MDF-plater på flatbedområdet, målt høyden til eksakt 8,1 millimeter og satt flatbedplotteren Arizona i gang med trykking av et vakkert høstbilde oppå den hvite UV-baserte grunningen. Etter noen minutter er høstbildet klart i høyeste kvalitet på et areal som totalt er 7 kvadratmeter, eller tre meter langs en vegg med normal høyde. Platene demonteres enkelt og pakkes ned i monteringsrekkefølge, og åpnes antagelig ikke igjen før en nevenyttig nordmann monterer dem på veggen i sitt eget hjem et eller annet sted i det ganske land.

– Avtalen med Arbor gjorde at vi tok steget fullt ut med de investeringene vi hadde lyst til å gjøre. Trykking på MDF-plater for Arbor vil etter planen utgjøre rundt en tredel av produksjonen vår, i tillegg oppnår vi høyere kvalitet og bedre lønnsomhet for annen skiltproduksjon og andre oppdrag. Det er mange spennende områder innenfor interiør, ikke minst trykking på akustikkplater, sier Yngve Kapstad optimistisk.

Høyden på platene måles eksakt for å sikre perfekt skarphet i trykket.

Ekstern trykking gir fordeler

Vi følger like gjerne med dagens pall med interiørtrykte plater en times kjøretur tilbake til Arbor Kragerø. Der forteller daglig leder Kristian Phipps oss at produksjonsbedriften utelukkende ser fordeler ved å samarbeide med Reklameservice om trykkingen.

– For det første er den grafiske kvaliteten på et mye høyere nivå enn vi selv kunne oppnådd, og vi får en høyere fleksibilitet til å oppfylle kundens behov. Med tanke på at vi har flyttet to fabrikker sammen til én her utenfor Kragerø, var det heller ikke noe alternativ å investere i ny printteknologi selv. Så langt er vi godt fornøyd med både kvalitet og leveringsevne, og vi ser at det gir oss kapasitet til å vokse. I tillegg til våre mest populære mønstre og standardmotiver, tror vi det er et betydelig marked for veggplater med kundens egne motiver. Tenk deg et ungdomsrom med motiver fra sport eller musikk, og når ungdommen vokser og interessene endrer seg, kan man enkelt male over og beholde de samme veggplatene, poengterer Kristian Phipps.

Sterk satsning på skilt og interiør. Med ny Canon Colorado 1650 og Arizona 2280XT oppnår Reklameservice bedre lønnsomhet i eksisterende markeder og vekstmuligheter i nye.
De nye investeringene går for fullt når vi besøker Reklameservice Vestfold og Telemark. Skiltmaker Bjørn Langvand ser at trykket blir perfekt.
Arbor mottar råmaterialene fra Tyskland, og har produksjonslinjer som freser ut monteringssporene (not og fjær) og profiler før de påfører maling eller grunning. Produksjonssjef Steffen Kråkenes viser rundt i produksjonshallen utenfor Kragerø, en times kjøretur fra Reklameservice i Sandefjord.
Ferdige MDF-plater fra Arbor med trykt overflatedekor.

Anton Strand

Channel Director IPS Graphics & Communication Providers