Digital utskrift i fokus på Pure Digital 2018

Digital utskrift i fokus på Pure Digital 2018

På Pure Digital (17. til 19. april i Amsterdam) utforsker Canon hvordan digital utskrift bidrar til å realisere det kreative potensialet og gi liv til design. Det norske interiørprosjektet Dusty og Pulp Grafisk, har en sentral posisjon på Canons stand.

Canon som er både utstiller og sentral konferansepartner, skal holde tre presentasjoner fordelt på de tre dagene, der de deler av egne erfaringer og innsikter sammen med to av Canons kunder.

Mathew Faulkner, Senior Manager for Applications Development in Graphics and Communications hos Canon Europa får selskap av fotografen Clive Booth fra Storbritannia og den norske interiørarkitekten Maria Horgen som forteller om hvordan digital utskrift stimulerer kreativiteten og åpner for nye kommersielle muligheter.

Programmet den første dagen (17.04.18) er konsentrert rundt temaet Design & Creation, og Canon-ambassadør Clive Booth vil vise sine foto- og filmarbeider og hvordan digital storformatutskrift har gitt ham større spillerom og mulighet til å få bildene ut til et større publikum. Clive presenterer også “The Ileachs Project”, en dokumentar bestående av både film og stillbilder som skildrer livet på den skotske øya Islay. Han forteller også hvordan utskrift tilførte prosjektet en ekstra dimensjon. Historien fortelles med intense bilder av arbeidet til luft- og sjøredningstjenesten og gjennom rørende portretter av øyboerne. Clive har nylig vært med på en rekke kreative prosjekter, inkludert reklamekampanjer, reklame- og kortfilmer for House of Holland, George Michael, Canon Europa, Asus, Intel, House of Amouage, H&M, Ernst & Young, Fiat, Shu Uemura og L’Oreal. Kundene hans omfatter blant annet Hackett London, Louis Vuitton, Moet & Chandon, Silhouette Eyewear og MAC Cosmetics.

Besøkende på Pure Digital får også mulighet til å se bildene Clive tok for Canon i forbindelse med en lanseringskampanje for det konseptuelle kosmetikkmerket “Elemental. Canon laget denne kampanjen for å vise hvor virkningsfullt og effektivt trykt materiell kan være i en flerkanals markedsføringsmiks. Kampanjen inneholder Clives fantastiske bilder som skildrer de fire elementene jord, luft, ild og vann. Bildene ble brukt til en rekke ulike typer produkter fra markedskommunikasjon og utendørsreklame til plakater, reklamemateriell og dekor til bruk på utsalgssteder. Canons spesialister vil være på plass på Canons stand (#12.103) på Pure Digital for å inspirere besøkende og vise dem mulighetene med digital utskrift. Det er satt opp en tenkt butikk for Elemental-kampanjen, der besøkende guides gjennom kampanjen og kan se hvordan digitaltrykket reklamegrafikk og dekor ble brukt for å gi kundene en inspirerende reise.

Den andre dagen av arrangementet (18.04.18) vil Maria Horgen delta når Interior Décor & Brand Experience står på programmet. Maria er interiørarkitekt og startet sammen med interiørfotograf og trendekspert Jorunn Tharaldsen interiørdekormerket Dusty, som ble lansert på Oslo Design Fair i januar 2018. Dusty produseres ved hjelp av Canons teknologier for digital storformatutskrift og består av tapetmønstre i jugendstil funnet i fredede norske bygg. Mønstrene er fotografert med et Canon 5D MKIV DSLR og er digitalt forbedret og rekonstruert for dagens moderne interiør. Bildene ble også samlet i en bok med tittelen Dusty. Boken er forfattet av Horgen og Tharaldsen og viser de ulike interiørene og fargepalettene. Dusty-porteføljen består av tapeter som trykkes digitalt og kan tilpasses kundens fargepalett, samt andre interiørprodukter som glass, møbler, trepanel og lyddempende paneler. Canon tipset Maria om Pulp Grafisk AS, en grafisk bedrift i Oslo som har produksjonsutstyret og kompetansen til å skrive ut Dusty-designene på bestilling.

Maria vil være til stede på Canons stand under hele arrangementet for å fortelle besøkende om det nye foretaket og arbeidet som interiørarkitekt. Pulp Grafisk vil også være representert med administrerende direktør Terje Gulbrandsen og senior prosjektleder Anette Bjørnstad som vil gi utskriftsleverandører og andre besøkende inspirasjon og råd om hvordan de kan diversifisere produktutvalget med dekorprodukter. I tillegg til å produsere Dusty-produktene lager Pulp Grafisk også markedsføringsmateriell og emballasje til det nye dekorvaremerket.

På arrangementets siste dag (19.04.18) ser Mathew Faulkner fra Canon nærmere på de unike kreative, kommersielle og tekniske fordelene som digital utskrift gir med henblikk på personlig og tilpasset design. Han har med seg en portefølje med inspirerende eksempler fra Canons kunder som produserer dekor og kunst- og fotoutskrift. Mathew har erfaring fra ulike roller i kreative bransjer, utskriftsproduksjon og markedsføring og vil demonstrere utskriftens verdi i dagens digitale verden og hvordan utskrift kan være gnisten til merkekreativitet.

Mathew sier: – Hos Canon er vi overbevist om at utskrift har et unikt potensial til å realisere det fulle potensialet for kreative ideer. Digital utskrift kan gi bilder liv som flotte foto- eller kunstutskrifter og brukes til å produsere effektive markedsføringskampanjer på tvers av flere kanaler, skreddersydd emballasje som gir en minneverdig utpakking, eller til interiørprodukter som tapeter, gulv, vindusgrafikk og dekor som er skrevet ut digitalt.

– Pure Digital ønsker å samle utskriftsmiljøer og kreative miljøer for å gi dem et helhetsbilde av digital utskrift i dag, og vi er glade for denne sjansen til å dele inspirerende kundehistorier og vise utskriftens mange muligheter.

Anton Strand

Channel Director IPS Graphics & Communication Providers