Trond Ansten og Benjamin Breitkopfs bidrag «17 toner hvitt»

Canon kunngjør vinnerne av hovedprisen i fotokonkurransen New Cosmos of Photography 2017 (40. utgave)

London, 15. november 2017 – Trond Ansten (Norge) og Benjamin Breitkopf (Tyskland) vant hovedprisen, Grand Prize, for deres «17 toner hvitt» i Canons fotokonkurranse New Cosmos of Photography 2017. Dette ble kunngjort på et offentlig valgkomitémøte på museet for fotokunst i Tokyo, fredag 10. november.

New Cosmos of Photography var åpen for bidrag fra 20. april til 15. juni 2017.I 2015 ble konkurransen utvidet til å omfatte digitale arbeider (stillbilder og videoer), i tillegg til tradisjonelle fotoutskrifter. I år kom det inn 1705 bidrag fra enkeltpersoner og grupper, både i og utenfor Japan. En komité valgte ut syv Excellence Award-vinnere og 11 Honourable Mention Award-vinnere.Excellence Award-vinnerne, som er kandidater til Grand Prize, deltok på et offentlig møte som komiteen avholdt 10. november. Alle kandidatene holdt en presentasjon og måtte svare på spørsmål fra valgkomiteen. På bakgrunn av dette valgte komiteen ut Ansten og Breitkopf som hovedprisvinnere.

Ansten og Breitkopf fikk en pengepremie på 1 million japanske yen, et Canon EOS 5D Mark IV og EF24-105mm f/4L IS II USM. De får i tillegg mulighet til å stille ut nye arbeider på New Cosmos of Photography 2018-utstillingen i Tokyo neste høst. Detaljene fra det offentlige valgmøtet i forbindelse med kåringen av hovedprisvinnerne, er lagt ut på nettsiden til New Cosmos of Photography. Bidragene til Excellence Award-vinnerne, inkludert hovedprisvinnerne Ansten og Breitkopf og Honourable Mention Award-vinnerne, ble utstilt på museet for fotokunst i Tokyo frem til søndag 19. november.

New Cosmos of Photography er Canons kulturprosjekt. Målet er å oppdage, motivere og støtte nye fotografer som jakter på nye muligheter innen kreative, fotografiske uttrykk. Den årlige konkurransen, som så dagens lys i 1991, har vært åpen for alle, uavhengig av alder eller nasjonalitet, og man kan levere bidrag i ulike formater. Konkurransen oppfordrer til å skape originale arbeider som skyver grensene for fotografiets potensiale. Prisvinnerne får også støtte gjennom utstillinger og publiserte samlinger av vinnerbidragene, i tillegg til omtale på nettsiden for New Cosmos of Photography. Hittil har New Cosmos of Photography mottatt 27 406 bidrag fra både enkeltpersoner og grupper, og konkurransen har satt fokus på enestående fotografer rundt om i hele verden. I dag betraktes derfor konkurransen som en inngangsport til suksess for nye fotografer.

Om vinnerbidraget
«Menneskene i dette filmessayet, som også er et kunstverk, prøver å takle motsetningene i sin eksistens og finne en slags mening – gjennom snø og kulde – av og til med merkelige midler. Filmen fungerer som en metafor, med en blanding av dokumentar og drama, og stiller spørsmålet om hva som er dagens Arktis og problemer knyttet til ressursforvaltningen i en region med stigende geopolitiske spenninger.»

Kommentarer fra hovedprisvinnerne
På spørsmål om hva de tenker om prisen, svarte Ansten og Breitkopf følgende: Vi hadde ikke forventet å få New Cosmos of Photography i klassen «moving still image». Vi er veldig overrasket og vil gjerne takke alle som har vært med og bidratt til å gjøre dette mulig.»

Kommentarer fra valgkomiteen
«I år ble Ansten og Breitkopf valgt som hovedprisvinnere. Bidraget deres fanget virkelig blikket mitt, og jeg kunne ane et stort kunstnerisk talent. I tillegg var bildeflyten og redigeringsteknikkene deres suverene, og resultatet er førsteklasses. Jeg håper de fortsetter å produsere nye arbeider fremover», sier Hiraki Sawa, som er medlem i valgkomiteene og var en av dem om valgte ut Ansten og Breitkopfs bidrag til Excellence Award.

Trond Gjertsen

Corporate & Marketing Communications Executive