Canon varioPRINT iX-serien, ProStream 1800 og Arizona 2300-serien er tildelt utmerkelse for enestående innovasjon innen produksjonsutskrift

CANON MOTTAR TRE KEYPOINT INTELLIGENCE-UTMERKELSER FRA BUYERS LAB

Keypoint Intelligence anerkjenner Canons fremskritt innen produksjonsutskrift og gir utmerkelsen BLI Outstanding Innovation Awards in Production Print til tre Canon-produkter: den blekkbaserte varioPRINT iX-serien med arkmating, blekkskriveren ProStream 1800 med kontinuerlig mating og Arizona 2300-planskriveren. De tre vinnerproduktene «har teknologier som forbedrer utskriftskvaliteten, øker produktiviteten, gir effektiv arbeidsflyt, påvirker bærekraft og representerer en positiv utvikling i de respektive produktsegmentene.»

Produktene ble valgt ut av et panel bestående av ekspertanalytikere med mange års ekspertise innen produksjonsutskrift og markedstrendanalyse, og vurdert etter tre sentrale kriterier: hvor unik eller banebrytende produktinnovasjonen er, sannsynlig innvirkning på det aktuelle markedssegmentet og forventet tid før produktet er tilgjengelig på markedet.

varioPRINT iX-serien utmerker seg med kvalitet, produktivitet og allsidige og fleksible mediemuligheter. Keypoint Intelligence fremhever at serien «er den første blekkbaserte trykkpressen med arkmating som håndterer bestrøket og ubestrøket papir i ulike formater og tykkelser». Pressens maksimumshastighet på 320 A4-trykk i minuttet og kapasitet på opptil 10 millioner trykk i måneden trekkes også frem som «imponerende for denne klassen».

Siden lanseringen i april 2020 er det bestilt over 40 varioPRINT iX-enheter på verdensbasis. Det nettbaserte trykkeriet Kampert-Nauta var første kunde i verden som fikk installert varioPRINT iX3200. «Vi har de siste årene snakket med Canon om å investere i blekkutskrift. Vi snakket hovedsaklig om kvalitet, produktivitet og papirtykkelse – egenskaper som Canon kunne tilby med varioPRINT iX3200. Pressen kombinerer tykkere medier med høy kvalitet som kan sammenlignes med offset, og høy produktivitet. En kombinasjon som er gull verdt. Med iX kan vi produsere gratulasjonskort, visittkort, flygeblader, foldere og brosjyrer. Alt sammen i mindre opplag. Det er her den fremtidige veksten vår ligger», sier daglig leder Richard Kampert.

ProStream 1800 ble omtalt som «en imponerende videreutvikling i sin klasse» med utskrift i offset-kvalitet på vanlig bestrøket papir med utskriftshastigheter opptil 133 m/min. Skriverens luftbaserte tørkesystem og Canons integrerte kvalitetskontroll med et avansert kamerasystem ble også trukket fram som «andre nyskapinger» som bidrar til ProStreams suverene utskriftskvalitet.

Før lanseringen i august 2020 ble det italienske boktrykkeriet Grafica Veneta første betakunde som prøvde ProStream 1800, etter å ha oppgradert fra ProStream 1000 som ble installert i 2017. «Vi var i flere år på utkikk etter en digital trykkpresse, men vi var aldri helt fornøyde med kvaliteten som var tilgjengelig på markedet. Med ProStream har vi funnet en maskin som leverer et sluttprodukt med lignende papir og samme kvalitet som offset. Etter at vi installerte ProStream 1800, har vi kunnet produsere 50 prosent mer, noe som betyr at vi har mye større fleksibilitet og mulighet til å levere flere bestillinger på like lang tid», påpeker daglig leder dr. Mauro Fontanari.

Arizona 2300, som ble lansert 1. september i år, fremheves for sin banebrytende Arizona FLOW-teknologi som kombinerer et soneløst vakuumbord med brukervennlige trykkluftdrevne registreringspinner som holder utskriftsmediet på plass. Med Arizona 2300 trenger ikke operatøren bruke tid på å maskere bordet eller teipe fast mediet, og det «gir raskere overgang mellom jobber, kortere innstillingstid og problemfritt skifte mellom jobber».

«Etter at vi installerte Arizona 2300 som leverer høy hastighet og forbedret kvalitet, er vår daglige kamp for å korte ned produksjonstidene over. Arizona er avgjørende for å lykkes med virksomheten vår, og med denne planskriveren kan vi realisere kundenes ideer. Vi valgte Canon på grunn av kvalitet og verdi, noe Arizona 2300 er nok et bevis på», sier Jens Filipsson, eier av Wiking Screen & Reklam.

«Vi er veldig stolte over at disse tre skriverne anerkjennes i Keypoint Intelligence BLI Awards», sier Christian Unterberger, Chief Marketing Officer & Executive Vice President, Canon Production Printing. «Hos Canon står investering i forskning og utvikling høyt på prioriteringslisten for å sikre at vi oppfyller løftet vi har gitt kundene om «ingen kompromiss» når det gjelder innovasjon, kvalitet, produktivitet og allsidighet. Kundene våre har gitt oss veldig gode tilbakemeldinger på produksjonsskrivene våre. Vi har gitt kundene mulighet til å produsere mer effektivt, tilby større produktspekter og i sin tur skape vekst i virksomheten.»

Om Canon Europe

Canon Europe er EMEAs strategiske hovedkvarter for Canon Inc., en global leverandør av bildeteknologi og -tjenester. Canon Europe er representert i 120 land med rundt 17 000 ansatte, og bidrar til en fjerdedel av Canons globale inntekter årlig.

Ønsket om kontinuerlig innovasjon har gjort Canon ledende på utviklingen innen bildeteknologi siden etableringen i 1937. Selskapet har gjennom sin 80 år lange historie investert i de rette områdene og grepet vekstmulighetene. Fra kameraer til kommersielle skrivere, og fra konsulentvirksomhet til helseteknologi, beriker Canon liv og bedrifter med sin bildeinnovasjon.

Canons bedriftsfilosofi bygger på det japanske ordet «Kyosei»som betyr å leve og arbeide sammen for et felles gode. I EMEA følger Canon Europe en bærekraftig forretningsvekst med fokus på å redusere egen miljøpåvirkning og samtidig støtte kunder til å redusere deres miljøpåvirkning, ved å bruke Canons produkter, løsninger og tjenester.

For mer informasjon om Canon Europe, se: www.canon-europe.com

Henning Hagelund