Canon EOS C70 introduserer RF-fatningens muligheter i Cinema EOS-systemet

Canon lanserer i dag EOS C70 – et kompakt, allsidig kamera som er først ut med å kombinere Canon Cinema EOS-systemets høye bildekvalitet med EOS R-seriens fleksibilitet. Det betyr at filmskapere som har Canon Cinema EOS-kamera for første gang, får tilgang til de mange mulighetene RF-objektivserien byr på.

EOS C70 har et design som egner seg til en rekke bruksområder, blant annet dokumentarer, produksjoner av ulike størrelser, nyhetsproduksjon – og nå også sosiale medier takket være ny funksjon for opptak på høykant. Kameraets størrelse og funksjoner gir filmskapere mulighet til å bruke håndholdt kamera eller feste det til en drone eller slingrebøyle («gimbal») for større kreativ frihet. EOS C70 har i tillegg opptak i flere formater på SD-kort – blant annet 4K opptil 120 bilder/sek i 4:2:2 10-bit i XF-AVC (All-I eller Long-GOP) og MP4 i HEVC (H.265) eller H.264, slik at filmskapere kan oppfylle ulike produksjonskrav.

I dag lanserer også fatningsadapteren EF-EOS R 0.71x – en adapter som forbedrer kompatibiliteten mellom to av Canons mest populære objektivserier, og gir filmskapere mulighet til å bruke hele EF-objektivutvalget sammen med EOS C70.

Kompakt kamera med kinofilmkvalitet

Filming med digitale speilreflekskameraer og speilløse kameraer blir stadig mer populært. EOS C70 bygger bro mellom to Canon-produktserier – kompakte digitalkameraer med utskiftbare objektiver (DILC) og Cinema EOS System-kameraer. EOS C70s kompakte konstruksjon er mulig takket være Canons RF-fatning som har kort bakfokus. Kameraet som er det minste og letteste i Canons Cinema EOS-system, er fullpakket med funksjoner som støtter et allsidig spekter av krav til profesjonell video. Kameraet har 13 programmerbare knapper og multifunksjonelt håndgrep for enkel betjening, profesjonelle inn-/utganger inkludert HDMI og to mini XLR-terminaler til lyd samt separat ventilasjonssystem. Et nytt og tynnere ND-filtersystem som gir opptil ti eksponeringstrinn, sørger for at filmskapere har bedre kontroll over eksponering og dybdeskarphet.

Introduserer RF i Cinema-systemet

Canon RF-objektivutvalg er kjent for enestående bildekvalitet og funksjonalitet. Fatningsteknologien er konstruert for å gi avanserte fordeler til videobruk og er skreddersydd for Canons Cinema EOS-system. Med denne kompatibiliteten får filmskapere som har EOS C70, tilgang til det omfattende utvalget av kvalitetsobjektiver i den stadig voksende RF-serien – inkludert tele-, zoom-, vidvinkel-, makro- og fastobjektiver. EOS C70 har i tillegg kombinert bildestabilisatorløsning der den optiske bildestabilisatoren i RF-objektiver brukes sammen med den elektroniske bildestabilisatoren i kamerahuset. Dette gir enestående bildestabilisering – også når du bruker håndholdt kamera. Forbedret kommunikasjon mellom objektiv og kamera åpner for nye funksjoner som muligheten til å vise objektavstand på kameraets LCD-skjerm.

Fatningsadapteren EF-EOS R 0.71x bruker optisk konvertering til å ta opp fullformats bildevinkel med EF-objektiv, også når det brukes med et kamera med Super 35mm-sensor, samt økt lystransmisjon tilsvarende ca. 1 trinn. Adapteren gir full kommunikasjon mellom EF-objektiv og kamerahus, noe som støtter Canon omfattende utvalg av EF-objektiver. Autofokus, korrigering av kromatisk avvik og vignettering og overføring av objektivmetadata støttes også fullt ut ved bruk av fatningsadapteren EF-EOS R 0.71x.

Førsteklasses 4K-bildekvalitet

EOS C70 er utstyrt med samme Super 35mm CMOS DGO-sensor (Dual Gain Output) som anerkjente EOS C300 Mark III, og leverer eksepsjonell bildekvalitet med over 16-trinns dynamisk omfang. EOS C70 gir, mye på samme måte som EOS C300 Mark III, naturtro filmfarger, eksepsjonelt ren bildekvalitet i svakt lys og suverene HDR-muligheter.Med DGO-sensor og kraftig DIGIC DV 7-prosessor er EOS C70 et utmerket valg for profesjonelle aktører som vil produsere innhold i høy 4K-kvalitet.Kameraet støtter også opptak i sakte film med 4K 120p – med Dual Pixel CMOS AF-støtte samt lydopptak. Det er også mulighet for høyere bildefrekvens med 180p i Super16-modus. Med opptak til to SD-kort i Canons XF-AVC-format med 4K 4:2:2 10-bit er du sikret opptak i høy oppløsning til en rekke bruksformål fra dokumentarfilm og journalistikk til musikkvideoer og nettbasert innhold.

Bedre støttefunksjoner

EOS C70 er først ute med en rekke nye funksjoner i Cinema EOS-systemet. I tillegg til støtte for Canons anerkjente Dual Pixel AF-system er det også det første kameraet i Cinema EOS-systemet som kan skilte med det revolusjonerende EOS iTR AF X-systemet (intelligent fokussporing og gjenkjenning) som også finnes i nylig lanserte EOS R5. Systemet bruker en algoritme for ansikts- og hodegjenkjenning utviklet ved hjelp av dyplæringsteknologi. Denne funksjonen gir sammen med ansiktsgjenkjennings-AF kraftig forbedret fokusering og fokussporing for motivet. EOS C70 er også første kamera ut i Cinema EOS-systemet som har Auto ISO.

Canon har også utstyrt EOS C70 med en annen banebrytende nyhet i Cinema EOS-systemet – et eget program for opptak på høykant spesielt myntet på opptak av innhold til sosiale medier og digital skilting.

Enkel lagring og arbeidsflyt

EOS C70 har flere opptaksmuligheter i oppløsninger fra 4K, til UHD, 2K og Full HD. To SD-kortspor som støtter UHS-II og en rekke ulike konfigurasjoner som simultant opptak på begge kort, kontinuerlig opptak og opptak i to ulike formater samtidig. EOS C70 er det første Cinema EOS-kameraet som støtter opptak i ulike formater, oppløsninger og bitdybder på hvert av kortene, noe som gir en svært fleksibel arbeidsflyt.

Canon lanserer også CJ20ex5B IASE S i dag – et nytt to-i-ett-objektiv i UHDxc-klasse. Objektivet har kraftig 20x zoom og 5mm vidvinkel og er et nytt tilskudd i Canons utvalg av bransjeledende 4K-objektiver til kameraer med 2/3-tommers sensor i kringkastingssegmentet.

Du finner mer informasjon om EOS C70 og fatningsadapteren EF-EOS R 0.71x på våre nettsider: www.canon.no

Det nye kameraet presenteres på Canon Vision torsdag 24. september 2020, klokken 14.00. Hvis du vil besøke Canon Vision og se programmet, registrerer deg her:

EOS C70 nøkkelfunksjoner:

RF-fatningssystem

Cinema EOS C70 bruker Canons nye 4K Super 35mm DGO-sensor med HDR-funksjonalitet

4K-opptak med 120 bilder i sekunder med lydopptak og DPAF

To SD-kortspor for samtidig opptak i flere formater

Forbedret Dual Pixel autofokus med intelligent følgefokus og nytt berøringsgrensesnitt

Kompatibel med ny fatningsadapter EF-EOS R 0.71x som gir brukerne tilgang til et omfattende utvalg Canon EF-objektiver

EOS C70 vil ha en anbefalt pris på 60 899,- NOK og salgsstart er November 2021

EF-EOS R 0.71X vil ha en anbefalt pris på 6 999,- NOK og salgsstart er November 2021

Canon Norge

Canon Norge har rundt 320 medarbeidere og er representert ved 9 regionale Canon Business Center (CBC) som tilbyr lokale salgs- og supporttjenester. Hovedkontoret ligger på Holmlia i Oslo.

Canon er den ubestridte lederen innen både bildekommunikasjon og dokumentbehandling for både konsument- og bedriftsmarkedet. Vår produkt- og løsningsportefølje omfatter alt fra foto, video, skrivere, skanner og faks til multifunksjonsprodukter med tilhørende løsninger og tjenester. Mer informasjon om selskapet finnes på www.canon.no

Canon Norge en del av Canon Europa, som du kan lese mer om nedenfor.

Om Canon Europe

Canon Europe er EMEAs strategiske hovedkvarter for Canon Inc., en global leverandør av bildeteknologi og -tjenester. Canon Europe er representert i 120 land med rundt 17 000 ansatte, og bidrar til en fjerdedel av Canons globale inntekter årlig.

Ønsket om kontinuerlig innovasjon har gjort Canon ledende på utviklingen innen bildeteknologi siden etableringen i 1937. Selskapet har gjennom sin 80 år lange historie investert i de rette områdene og grepet vekstmulighetene. Fra kameraer til kommersielle skrivere, og fra konsulentvirksomhet til helseteknologi, beriker Canon liv og bedrifter med sin bildeinnovasjon.

Canons bedriftsfilosofi bygger på det japanske ordet «Kyosei»som betyr å leve og arbeide sammen for et felles gode. I EMEA følger Canon Europe en bærekraftig forretningsvekst med fokus på å redusere egen miljøpåvirkning og samtidig støtte kunder til å redusere deres miljøpåvirkning, ved å bruke Canons produkter, løsninger og tjenester.

For mer informasjon om Canon Europe, se: www.canon-europe.com

Trond Sliper

Trond Sliper