Sterkt møte. Bransjen benyttet anledningen da Canon inviterte til åpent hus med sin unike Colorado-løsning.

Colorado varmet bransjen i vinterkulda

Colorado 1640 fra Canon leverer produktivitet og automatisering på et nytt nivå, med Canons egenutviklede UVgel-teknologi. – Utviklingsavdelingen vår fikk en nærmest umulig utfordring, men har levert et oppsiktsvekkende resultat, oppsummerte Haakon Weel fra Canon/Océs hovedkontor i Nederland.

Fyller gapet i markedet

Fra tid til annen dukker det opp teknologi og løsninger som ikke bare representerer noe marginalt bedre eller raskere enn forgjengeren, men som med rette kan betegnes som en ”game changer”. Slik er det med Colorado 1640, noe Haakon Weel, European Business Development Manager fra Océ/Canons hovedkontor i Nederland, forklarte på en god måte under Canons åpne hus på den siste februardagen.

- Det eksisterte et gap i storformatmarkedet. I den nedre delen fantes Eco solvent løsninger med lav kvalitet og høye vedlikeholdskrav, i det øvre segmentet fantes UV-løsninger med høy pris og lav produktivitet. Océ/Canons utviklingsavdeling tok utfordringen med å utvikle en teknologi som dekker området imellom, der det var avgjørende å oppnå stort fargespekter, høy produktivitet, luktfri produksjon og sluttresultater som kan brukes uten tørketid. Oppgaven kunne tilsynelatende virke uoppnåelig, men et omfattende utviklingsarbeid over flere år har altså resultert i printteknologien UV Gel. Canon Océ Colorado 1640 med 64 tommers utskriftsbredde er det første produktet i en fremtidig serie med produktivitet og automatisering på et nytt nivå, og kundeerfaringene fra mange land viser allerede at teknologien duger til et stort spekter av oppgaver, oppsummerte Haakon Weel.

Bidrar til automatisering

Utendørs hadde Sibir-kulden festet grepet. Innendørs hos Canon var det varm mottagelse og rykende varme godbiter, i form av banebrytende storformatteknologi. Et trettitalls bransjefolk fikk innsikt i konkrete Colorado-installasjoner og resultatene fra disse, blant annet hvordan tyske Comdatek oppnår et årlig produksjonsnivå på 100.000 kvadratmeter for hver av sine fem Colorado-printere, samt fra interessante utendørsapplikasjoner, som bussdekor uten laminering. Produktivitet og automatisering er nøkkelordene for høyere lønnsomhet, og med produktivitet i området 40 til 157 kvadratmeter i timen og produksjon rett på rull, er Colorado en løsning som bidrar positivt både til leveringstider og lønnsomhet. Canon viste også at de tar industriens krav om høyere automatiseringsgrad på alvor, med automatisk rullskifte og en imponerende ”on the fly” akustisk sjekk av samtlige printdyser i maskinen.

- Alle i bransjen vet hvor irriterende det er når én tett dyse ødelegger sluttresultatet. Med en løsning som kan produsere større volumer til rull uten tilsyn, blir det ekstra viktig å være trygg på kvalitetsnivået gjennom hele produksjonen. Derfor har vi utviklet et teknologi som gjennomfører sjekk og utbredelse av dysene kontinuerlig, forklarte Haakon Weel, som ble møtt med anerkjennende nikking i salen da han fikk spørsmål om Colorados vedlikeholdskrav. - Mens mange storformatløsninger forutsetter daglig manuelt vedlikehold, vil Colorado typisk kreve tilsvarende vedlikehold månedlig, fortalte Weel.

Forventer mange installasjoner fremover

Henning Hagelund, Product Business Developer i Canon, bekrefter at flere kunder er i ferd med å rydde plass til sin nye 64 tommer storformatprinter. – Ja, det er sjelden vi opplever så stor interesse for et nytt produkt, og vi forventer å levere en rekke maskiner frem mot sommeren. Norske produksjonsbedrifter er sultne på løsninger som bidrar til bedre konkurranseevne og lønnsomhet. Derfor treffer Colorado perfekt, sier Henning Hagelund.

Canon Norge har rundt 350 medarbeidere og er representert ved 12 salgskontorer, derav 8 regionale Canon Business Center (CBC) som tilbyr lokale salgs- og supporttjenester. Hovedkontoret ligger på Holmlia i Oslo.

Henning Hagelund

Product Business Developer PPG _ Wide Format Group M: +47 918 05 748