Datadrevet innsikt har blitt avgjørende for virksomheters suksess, men nordiske aktører sover i timen

Utnyttelsen av data i beslutningstagning og drift av virksomheter er en nøkkelfaktor for å nå forretningsmålene, men fortsatt er nivået ujevnt i den globale konkurransen. Spesielt ledergruppen må interessere seg for virksomhetens bruk av data.

Oslo, 8. desember 2020 – The data-powered enterprise, en rapport nylig utgitt fra Capgemini Research Institute, viser at bruk av data og datadrevet innsikt er en forutsetning for virksomheters suksess, men nordiske aktører henger etter på området. Ifølge Capgeminis norske ekspert kan den skandinaviske lovgivningen bli en sovepute for nordiske bedrifter. Manglende tillitt til dataen man har påvirker også bedriftens bunnlinje negativt.

En sentral del av Capgeminis undersøkelse kartlegger og rangerer virksomhetens evne til å beherske bruk av data, noe som er en kritisk suksessfaktor. Rapporten viser at bedrifter som ikke tar konkrete grep for å sikre et godt nok nivå, kan forvente store utfordringer fremover.

Capgeminis internasjonale rapport viser at under 40 prosent av virksomhetene globalt faktisk evner å bruke data og datadrevet innsikt for å drive frem innovasjon og skape forretningsverdi. Samtidig viser undersøkelsen at aktørene som aktivt bruker data til innovasjon og utvikling av forretningsområdene lykkes vesentlig bedre enn ellers sammenlignbare konkurrenter. De aktørene som lykkes med å hente ut potensialet i bruk av data oppnår i snitt en inntektsøkning på 70 prosent per ansatt, og har 22 prosent bedre lønnsomhet enn de som ikke lykkes.

Rapporten viser også at over halvparten av nordiske virksomheter ennå ikke har klart å omfavne de mulighetene som ligger i bruk av data.

"Nordiske virksomheter som ikke unytter mulighetene som genereres av data og datadrevet innsikt taper andeler og inntekter allerede. På litt lenger sikt utfordres hele eksistensgrunnlaget til aktørene i konkurranse med globale virksomheter som har dette i fingerspissene. Derfor er det bekymringsfullt at vi i vår del av verden henger etter på dette området, selv om forbedringspotensialet er stort også internasjonalt" sier Ivar Aune, nordisk leder for Insights & Datai Capgemini.

Datadrevet virksomhet handler om bruken av data og datagenerert innsikt i alt fra salg, til drift og kundeoppfølging. Sammenhengen mellom satsingen på innhenting og bruk av data, og evnen til å lykkes med det forretningsmessige kartlegges nærmere i Capgeminis rapport. Her peker funnene tydelig på viktigheten av å kunne tufte forretningsdriften på data.

Hele 77 prosent av de amerikanske respondentene i undersøkelsen oppgir selv at virksomhetens beslutninger baseres på datagenerert innsikt. Tilsvarende andel i Sverige er bare 48 prosent, noe som er under snittet i den internasjonale undersøkelsen. Land som USA, Tyskland, Storbritannia og Australia ligger foran, på et område hvor Norden henger etter. Disse tallene harmonerer med Capgeminis egen kartlegging av tilstanden i Norge og Norden for øvrig.

"Sverige har tradisjonelt ligget noe foran naboene i Norden på dette området, og vi har ingen grunn til å tro at tilstanden er noe bedre her i Norge. Generelt får man en opplevelse av at vi i Norden skuler for mye til hverandre, samtidig som farten er mye høyere i flere markeder i verden rundt oss. Det svekker næringslivet i Norge og Norden, og det gjør oss sårbare når konkurransen fra datadrevne globale aktører treffer oss", sier Aune.

Aune peker på at amerikanske aktører ligger langt fremme på bruken av data, og ser dette i sammenheng med flere faktorer.

"Det er et mer liberalt lovverk for bruk av data i USA, og kanskje også en større vilje til å eksperimentere med bruken av slik innsikt. Men vi har en unik posisjon i Norden til å lære oss å effektivt samle inn og nyttiggjøre oss av tillitsbaserte data som ikke utfordrer rettighetene til enkeltpersoner. Lykkes vi med innsamling og bruk av innsikt i tråd med regelverket, kan Norden ta en ledende posisjon innen anvendelse av data. I stedet frykter jeg at det robuste lovverket er blitt en unnskyldning og en sovepute for nordiske aktører", sier Aune.

Han etterlyser en større oppmerksomhet rundt viktigheten av bruk av data i beslutninger, drift og kundeoppfølging, og samtidig en erkjennelse av at konkurransen er global.

"En del geografiske og markedsmessige forutsetninger har gjort at globale, datadrevne aktører har ventet med å etablere seg i Norge. Men det er mange bransjer som kommer til å merke konkurransen fra disse i løpet av de neste årene, særlig innenfor sektorer som varehandel og bank- og finans", sier Aune.

Kun én av seks virksomheter rangeres på det høyeste nivået i rapporten. Denne inndelingen baseres på en rekke ulike faktorer, inkludert tilgang til nødvendige verktøy og teknologi for å kunne utnytte dataen man har tilgang til. I tillegg påvirkes rangeringen av synet på viktigheten av data i virksomhetene, kontroll på datastyring, kultur og bedriftens dataferdigheter.

De aktørene som plasseres i toppsjiktet over virksomheter med evne til å beherske bruken av data, scorer mellom 30 og 90 prosent bedre på målinger av kundetilfredshet, bedriftens topplinje, effektivitet, og kostnadsbesparelser. Disse aktørene lykkes dessuten vesentlig bedre med lanseringer av nye produkter, sammenlignet med hva mindre datakyndige konkurrenter gjør.

Mangel på tillit er et hinder for inntjeningen

Undersøkelsen avdekker videre et tydelig gap mellom den tilliten forretningsledere har til dataene i virksomheten de leder, sammenlignet med den tilliten IT-ledere antar ledelsen har til de samme dataene. Hele 62 prosent av IT-lederne antar at deres forretningsledere har tillitt til virksomhetens data, men undersøkelsen viser at kun 20 prosent av forretningslederne faktisk stoler på dataen bedriften besitter. Kun en fjerdedel av bedriftene med ledere som mangler tillit til dataene sine, klarer å generere inntekter fra dataene, sammenlignet med 83 prosent av bedriftene som faktisk har tillitt til dataen.

"Dersom du ikke har tillit til egne data, blir det vanskelig å gjøre gode forretningsmessige vurderinger og tiltak basert på de dataene du har. Derfor er det avgjørende at ledere fatter interesse for virksomhetens data, som ikke lenger er en nisjeinteresse innad i bedriften, det er helt avgjørende for alt av forretningsstrategiske beslutninger", avslutter Aune.

Metodologi

Capgemini har intervjuet ledere innenfor IT/data funksjoner i forbindelse med denne rapporten. Innsikten kommer fra over 500 virksomheter. I tillegg har Capgemini snakket med virksomhetsledere på tvers av forretningsområder fra totalt 504 virksomheter. Begge undersøkelsene ble gjennomført i August 2020, og omfattet virksomheter med inntekter på minst 1 milliard dollar i foregående år. Videre gjennomførte Capgemini finansielle analyser av 700+ unike virksomheter fra overstående bedrifter for årene 2018-19 og 2019-20. I tillegg til det overstående gjennomførte Capgemini mer enn 15 dybdeintervjuer med høytstående tekniske- og bedriftsledere på datainiativer innen deres organisasjon.

Som en global leder innen konsulent, digital transformasjon, teknologi- og ingenjørtjenseter er Capgemini i forkant av innovasjon gjennom å hjelpe kundene å realisere muligheter innen skytjenester, digitalisering og plattformsløsninger. Med over 50 års erfaring og dyp bransjeekspertise gjør Capgemini kundene i stand til å realisere sine ambisjoner innenfor et spekter av tjenester som spenner fra strategi til operasjonalisering. Capgemini er overbevist om at forretningsverdien av teknologi skapes av og gjennom mennesker. Capgemini er et multikulturelt selskap med270 000 ansatte i nesten50 land. Med oppkjøpet av Altran, rapporterte konsernet en total omsetning i 2019 på 17 milliarder Euro.

Besøk oss på www.capgemini.no People matter, results count.