Picture by MTB-syklister ved siden av Talarn-reservoaret

Oppdag de nye grusrutene vi foreslår gjennom Catalonia

Sykling i Catalonia er svært variert, her kan du ta en stille tur gjennom pittoreske landsbyer eller gå løs på en langdistanserute langs kystveiene. Også en krevende terrengsykkeltur eller en rolig familietur.

Uansett hvilken type sykling du ønsker å utøve, i Catalonia finner du et bredt spekter av ruter for å kunne tråkke gjennom de mest imponerende landskapene i regionen.

Dette innlegget er dedikert til elskere av Gravel- og MTB-modaliteter, og vi foreslår her to nye ruter som du ikke vil gå glipp av. Dette er to omfattende ruter som er designet for fjell- og naturelskere som ønsker å utforske fjell, elver, raviner, sumper, topper, landsbyer, eremitasjer, slott og fantastiske utsikter.

Begge rutene er prosjekter med en essens preget av respekt for miljøet og overfor lokalsamfunnet, som fremmer bevaring av naturen, for på den måten å bevege seg mot en mer bærekraftig og fornyende reiselivsmodell. Gjennom en stor innsats for å prøve å minimere fotavtrykket vårt i miljøet, bidrar vi til å forbedre det og målet er alltid å utøve en positiv innvirkning.

Blir du med?

FERA – Pyrenees Mountain Gravel

Under mottoet «Tråkke uten å etterlate spor» er målet med denne ruten å oppdage og nyte Pyreneene, men fremfor alt, respektere, bevare og holde dem i live. Prosjektet dreier seg av den grunn om: sykkel, kollektivtransport, lokalt forbruk og kompensasjon av CO2-utslipp.

Fra selskapet Outdoor Adventour har de designet en levende rute, i konstant utvikling og forbedring, som er forpliktet til en modell for turisme som respekterer økosystemene og samfunnene som er vertskap for den. Et prosjekt tilgjengelig med tog som fremmer kompensasjonstiltak for generert CO2.

Etter disse forutsetningene er FERA en sirkulær rute som går gjennom hjertet av de sentrale Pyreneene, gjennom levende fjell som har vært bebodde i millioner av år, formet av et omfattende husdyrhold og hvor noen av tradisjonene står på UNESCOs verdensarvliste. Den går gjennom dalene til elvene Noguera Pallaresa, Noguera Ribagorçana, Garona og Segre. De nordlige og sørlige skråningene til fjellkjeden. Den er på 506 km og med 13 563 m positiv høydeøkning, krysser flere fjelloverganger på over 2000 m og når en høyde på over 2400 m.

Det markerte terrenget i Pyreneene setter kravene til ruten. Dette er resultatet av vår forpliktelse til å dele den lengste sykkelruten hvor man kan oppleve mangfoldet av natur- og kulturlandskap i de sentrale Pyreneene, ved å unngå de travleste veiene og med fokus på de mest tråkkede rutene.

Den går langs grusveier i høyfjellet som er flettet sammen med småveier og asfalterte veier. Halvveis mellom terrengsykkel og landeveissykkel.

FERA er designet for å gjøres i åtte etapper med start og ankomst i Pobla de Segur. Den deles også inn i to uavhengige sektorer: FERA 300 med 5 trinn og FERA 200 med 3 trinn. Hver etappe utnytter seg av, når det er mulig, stedene med flest tjenester som start- og målpunkt.

Montsec Bikepacking Loop

Målet med denne ruten er å sykle gjennom fjellpartiet Sierra del Montsec og andre nærliggende på en sykkel i Bikepacking Off-road-format. Det har til enhver tid blitt lagt vekt på at ruten skal være så lite teknisk som mulig slik at asfalt unngås så langt det lar seg gjøre, for på den måten å kunne oppdage de mest kjente beliggenhetene og mer spesielt, de som ikke er så godt kjente.

For å fullføre denne ruten har vi to alternativer, avhengig av sykkelen du velger å bruke, den ene er mer fokusert på MTB- eller Gravel-sykler og den andre er mer designet for landeveissykler.

Opprettelsen av denne ruten er nært knyttet til den regenerative turismemodellen, som bidrar til minst mulig negativ miljøpåvirkning gjennom samarbeid som fremmer aktivitet, og med det enda et skritt mot bærekraftighet.

Montsec Bikepacking Loop ble startet som et non-profit prosjekt og hovedmålet var at pengene som ble oppnådd fra lappene(patch) de selger ble brukt til tre formål: å ha innvirkning på regionen, at det var et non-profit prosjekt og at det kunne relateres til sykkelverdenen. Basert på disse premissene ble det første sandkornet tildelt foreningen Lo Podall, som vier seg til gjenopprettelse og kondisjonering av gamle veier for sykling, men for øyeblikket og etter Baldomar-brannen går overskuddet til CUDOS idrettsforening Artesa de Segre, som organiserer sportsbegivenheter og holder veiene rene i området som ble ødelagt av brannen. Pengene som samles inn brukes til å gjenopprette det brente området, for eksempel ved å gjennomføre skogplantingsprosjekter.

Mer informasjon: