En administrerende direktørs HR-drøm

Er du administrerende direktør eller leder av en ledergruppe? I så fall er jeg sikker på at du har spurt deg selv hva HR egentlig bidrar med. – Selvsagt er HR viktig, tenker du, – men det er ikke tindrende klart hva de faktisk gjør som påvirker virksomhetens resultater utover å bidra til ansattes trivsel og engasjement.

HR’s utfordring

Er du HR-direktør sliter du kanskje på din side med innpass og innflytelse. De gode intensjoner til tross – mesteparten av tiden går med til administrative oppgaver, vel vitende om at disse MÅ være under kontroll. De strategiske intiativene legges på is, de får komme siden. Det å utsette er fristende når det er knapt med tid og resursser.

Den dårlige nyheten er at i begge tilfeller er det ‘mismatch’ mellom hva virksomheten trenger og hva HR bidrar med. Den gode nyheten er at du som HR-ansvarlig har en unik mulighet til å tilrettelegge for bedre ledelse og medarbeiderskap. Så hva er det som hindrer deg?

Dilemmaet er ikke vanskelig å forstå egentlig. De fleste innen HR er i administrative roller med oppgaver som medarbeiderrelasjoner, rekruttering, incentiver, HMS etc. Svært viktige områder, men det er lett å la disse oppgavene ‘stjele showet’. De strategiske initiativene blir stemoderlig behandlet, eller skjøvet ut på ubestemt tid.

Løsningen

Heldigvis har mange HR-ledere lykkes å bryte ‘den onde sirkelen’ med endeløse administrative oppgaver og  har klart å skape rom for initiativer av strategisk betydning. Det kan være alt fra å sette prestasjon- og talentledelse på agendaen til å sikre at virksomheten har rett kompetanse til enhver tid. Høres dette krevende ut? ‘Ja’, sier du. Men helt ærlig – det er lettere enn du tror i hvertfall hvis du benytter HR-software som er skreddersydd for nettopp dette.

I første omgang kan det ganske enkelt handle om å ‘sprite’ opp den gode gamle medarbeidersamtalen til å bli et langt mer strategisk verktøy for selskapet enn det tradisjonelt har vært tidligere. Det betyr å inkludere mål og handlingsplaner som henger sammen med virksomhetens mål, og en konkret plan for den enkeltes kompetanseutvikling. I neste omgang – kan du benytte output fra medarbeidersamtalen til å fremme prestasjoner, videreutvikle talenter og identifisere etterfølgere.

Lett tilgjengelig oversikt over de ansattes kompetanse kan også være en øm tå for virksomheter som enten leverer tjenester eksternt - eller der intern rekruttering er det viktigste.

Kanskje like greit å komme til administrerende direktør før han kommer til deg? For HR-rollen handler om å være der business’en er. Den gode nyheten er at det å påvirke forretningen direkte – er direkte gøy.

I tillegg oppfyller du kanskje noens drømmer.

• Arbeidsliv

• målsamtale