Performance Management: Fra feriedrømmer til handling – del 1

Hvordan skal  din virksomhet skal fremstå som enda mer attraktiv for både eksisterende og nye medarbeidere? En av idéene du har som HR-leder er mer fokus på utvikling av den enkelte medarbeiders kompetanse og prestasjoner, der tiltaket er prosessforbedring innen medarbeidersamtaler, kompetansestyring eller talentutvikling støttet av nye IT-løsninger?

Det er i så fall bra, siden vi nærmer oss en tid på året da planer skal legges og budsjetter skal vedtas. Men hvordan sikre at du får støtte for dine idéer i ledergruppen og at feriedrømmene blir til virkelighet?

Lett å gjøre feil

Jeg har sett mange entusiastiske HR-ledere legge frem velmente løsningsforslag innen talent- og prestasjonsledelse for ledergruppen uten å få gehør. Feilen mange gjør er at de presenterer forslag uten å tydeliggjøre hvilke problemstillinger som skal løses. HR-lederen står der med en god idé og et kostnadsoverslag, og ‘so what’?

Husk derfor alltid at

• ingen kjøper medisiner eller går til behandling uten å føle seg syk eller uvel
  • det er kamp om investeringsmidlene, og de initiativene som gir høyest tilbakebetaling og best løser opplevde problemstillinger vinner frem

• Hva trigger medlemmene av ledergruppen?

Profesjonelle ledere vil uavhengig av hva investeringsforslaget dreier seg om relatere det til de forholdene som er nevnt nedenfor. Jo klarere du får frem hvordan ditt forslag vil innvirke på flest mulig av disse forholdene, desto høyere er sannsynligheten for at du vil få tilslutning.

1. Topplinje

De fleste ledere er opptatt av å sikre eller øke salget av virksomhetens produkter og tjenester. Din oppgave: Vise hvordan løsningen du foreslår vil medføre topplinjevekst.

2. Bunnlinje

Ledere er selvsagt også opptatt av virsomhetens bunnlinje, som er inntekter minus kostnader. Din oppgave: Vise hvordan ditt foreslåtte initiativ vil redusere ulike kostnadsposter.

3. Markedsandel

Dersom du jobber i et ungt selskap med vekstambisjoner er det mer sannsynlig at lederne prioriterer å kapre markedsandel fremfor å kutte kostnader. Din oppgave: Vise hvordan løsningen du foreslår vil gjøre det enklere å skaffe nye kunder og øke salget.

4. Cash

I usikre tider kan det hende at virksomheten bygger opp en cashreserve. Din oppgave: Vise hvordan ditt initiativ vil få en ellers uvirksom cashreserve til å yngle.

5. Kvalitet

Dårlig kvalitet i produkter og tjenester medfører store kostnader i form av omleveringer, overtid, avvikshåndtering etc. I tillegg risikerer du å miste kunder og få dårlige referanser. Din oppgave: Vise hvordan kvalitetsbrister kan reduseres med ditt initiativ.

6. Leveringsevne

I mange tilfeller brukes det altfor store ressurser på å levere det som er avtalt til rett  tid. Din oppgave: Synliggjøre hvordan løsningen du foreslår kan redusere problemer og kostnader knyttet til brannslukking, omprioriteringer, krisemøter med kunder o.l.

7. Risiko

Ledere er opptatt av virksomhetens omdømme, som f.eks. påvirkes av negativ PR eller rettsforfølgelse. Din oppgave: Vise hvordan virksomheten bedre vil tilfredsstille lover og regler og unngå straffetiltak.

8. Karriere

Ledergruppen består av enkeltindivider. Hvert medlem vil naturligvis tenke på hvordan et investeringsforslag vil påvirke deres egen situasjon. Din oppgave: Synliggjøre hvordan ditt forslag vil være karrierebeskyttende eller karrierefremmende.

Lykke til med realiseringen av feriedrømmene!

www.catalystone.no

• Arbeidsliv