Bilde: GreenAquaCare sin serie av alkoholfritt desinfeksjonsmiddel til både hender og overflater

Alkoholfritt desinfeksjonsmiddel med dokumentert langtidsvirkning

Med GreenAquacare kan du nå tilby et effektivt alkoholfritt desinfeksjonsmiddel for hender og overflater. Produktene er kostnadseffektive og utmerker seg med alle sine fordeler i forhold til de tradisjonelle alkoholbaserte produktene på markedet.

Produktene dreper (uskadeliggjør), over 99,9% av mikrobene (bakterier, virus som Korona og sporer fra sopp/mugg), og de virker lenge.

- Produktene som desinfiserer overflater beskytter mot smitte i opptil 24 timer, og for hender i opptil 4 timer, forteller Andreas Sandvik, Business Development Manager i CBK Distribusjon.

Alle produktene er laboratorietestet på effekt og langtidsvirkning, og alle virkestoffer er godkjent for anvendelsesområdet og oppfyller de strenge kravene til bruk på hud. Eksempelvis tilfredsstiller håndproduktet produkttype 1 (PT1) som er biocidprodukter til hygiene for mennesker.

Dokumentert langtidsvirkning

Årsaken til at produktene virker lenge er at de er laget på noe som heter polymer.

- Polymerens oppgave er å binde virkestoffene i produktet og videre binde produktet til overflaten det påføres. Det kan på en måte sammenlignes med maling som binder seg til overflaten som males, forteller Sandvik. Effekten avtar etter hvert som produktet slites vekk ved bruk av overflaten eller dekkes til av skitt og lignende, legger han til.

Virketiden som er oppgitt er minimum virketid basert på laboratorieforsøk, men normalt virker de mye lenger, inntil de slites vekk eller dekkes til.

Hva er det som dreper bakteriene?

I de tradisjonelle produktene er alkohol virkestoffet som dreper mikrobene. I GreenAquacare sine produkter er det biocider/ kjemiske virkestoffer som også brukes i mange andre sammenhenger som f. eks. i kosmetikk. Produktene er bygget opp på en måte som gir en enorm effekt med en veldig liten mengde virkestoffer. Mengden er så liten at produktene er under merkepliktig grense og det er derfor ikke faresymboler på etikettene.

- Årsaken til at produktene virker så bra som de gjør med så små mengder virkestoffer er at produktene er satt sammen av forskjellige typer virkestoffer som til sammen gir effekten, en multiplikatoreffekt. Hadde produktene kun inneholdt et virkestoff, ville effekten vært langt lavere, forteller Sandvik.

Muligheten for utvikling av resistens mot produktet elimineres også langt på vei når produktet er laget som en cocktail av flere virkestoffer. Når mikroben kommer i kontakt med produktet så dør den.

Alkohol virker bare inntil den er tørr

En stor fordel er at produktet også dreper nye bakterier man kommer i kontakt med etter desinfeksjon. Det blir som en usynlig hanske/ film som gir beskyttelse lenge etter bruk. Alkohol virker bare inntil den er tørr. Deretter er man like utsatt for smitte som før desinfiseringen.

Unngå tørrhet og andre hudlidelser

Noen målgrupper har bedre nytte av denne type produkter enn andre. Mennesker med hudlidelser eller i helsevesenet hvor hyppig bruk av alkohol skader huden, i fly, I fengsler, eller andre steder hvor alkohol kan misbrukes til å tenne på eller drikkes er eksempler på dette. Mange er skeptiske til bruk av alkoholbaserte produkter til barn så produktene passer ypperlig til barnehager, skoler, idrettshaller osv.

Mobiltelefonen er en bakteriebombe

Noen overflater utpeker seg også som spesielt viktige å beskytte. Det er felles berøringsflater mange tar på som dørhåndtak, displayer, betalingsterminaler, handlevogner osv.

- Verstingen er kanskje mobiltelefonen som vi tar på hele tiden etter å ha tatt på mange andre overflater for deretter å ta den opp i ansiktet, forteller Sandvik. Den er ideell for bakterier fordi den har en gunstig temperatur og fett fra huden vår hvor bakteriene trives, avslutter han.

Egenskaper og fordeler

Egenskaper Fordeler
Skånsom Tørker ikke ut huden
Vannbasert Er ikke brannfarlig
Med antibakteriell beskyttelse Effektiv i å forhindre smittespredning
Effektivt mot bakterier og andre mikrober Sikker i bruk
Testet og godkjent Langtidsvirkende
Lett å bruke Luktfri

CBK er en av Norges ledende distributører innen våre virksomhetsområder. Vi importerer og distribuerer AV-produkter, nettverksutstyr, kabler, komponenter og tilhørende utstyr til norske forhandlere. Vårt hovedfokus ligger på funksjonelle løsninger, god kompetanse, effektive innkjøpsrutiner og kostnadsbesparende logistikk mot våre forhandlere. Lageret vårt ligger i Gneisveien 30 rett utenfor Oslo, hvor det lagerføres mer enn 5 000 ulike artikler. Her er det en henteluke i åpningstiden og gode transportavtaler som kommer deg som kunde til gode.

Press contact CMO CBK Group + 47 41 42 69 26 LinkedIn