Illustrasjonen av båten er laget av HAV Design

Cermaq bestiller verdens mest miljøvennlige brønnbåt

Den nye båten er utviklet i nært samarbeid mellom Norsk Fisketransport og Cermaq. Energiproduksjonen om bord på det nye fartøyet vil være basert på batteri og generatorer, noe som vil gi en reduksjon i drivstoff-forbruk på ca. 1 600 tonn CO2. Det tilsvarer utslippet fra 1 100 personbiler i løpet av ett år.

Spillvarme fra motorene sitt kjølevann skal brukes til oppvarming om bord samtidig som det også produseres elektrisk kraft fra varmen i eksos og kjølevann. Dette vil bidra ytterligere til energieffektiviteten ombord.

Båten vil ha en lastekapasitet på 6.000 kubikkmeter, og blir dermed den største båten Cermaq har i arbeid. Til sammenligning har MS Steigen, Cermaqs største brønnbåt pr. i dag, en kapasitet på 3 200 kubikkmeter. Den økte lastekapasiteten, kombinert med en vesentlig reduksjon i drivstoff-forbruk gjør at båten blir den brønnbåten i verden med lavest klima- og miljøavtrykk per kilo fraktet laks.

«Vesentlig lavere dieselforbruk og mindre utslipp er en vinn-vinn-situasjon både for oss og kunden. Nå leverer vi en båt som er bærekraftig både økonomisk og i et klimaperspektiv», forteller Oddleif Wigdahl, driftsdirektør Brønnbåt i FRØY.

«Med dette fartøyet vil vi kunne øke kapasiteten samtidig som vi reduserer dieselforbruk og utslipp, noe som er i tråd med våre målsettinger om å redusere vårt klima- og miljøavtrykk», sier Werner Gerhardsen, som er innkjøpssjef i Cermaq Norway.

Den nye brønnbåten er utviklet i nært samarbeid mellom Norsk Fisketransport, Cermaq og HAV design. Den skal bygges på Sefine Shipyard i Tyrkia og er forventet leveringsklar i andre kvartal av 2023.