GSI presenterer anbud

GSI presenterer anbud

Medlemmer i Global Salmon Initiative (GSI) annonserer anbud for nye typer oljer med høyt innhold av Omega-3

GSI bekrefter sitt engasjement i å finne bærekraftig løsninger for å sikre fremtiden for oppdrett av laks.

På konferansen AquaNor 2015 presenterte medlemmer i GSI og samarbeidende fôrselskaper et felles, nyskapende globalt anbud. Det innovative anbudet inviterer organisasjoner som ønsker å utvikle nye typer olje med høyt Omega-3 innhold for bruk i fiskeoppdrett, å komme med et samlet tilbud på minimum 25.000 tonn olje årlig i minimum to år til de deltakende medlemmene i GSI. Disse ekstra ressursene vil gi betydelig økt tilgangen på olje som er rik på Omega-3 og bidra til bærekraftig bruk av marine oljer i fiskefôr.

«Ved å arbeide sammen for å løse industriovergripende utfordringer har GSI vist hvordan slikt samarbeid kan gi innovative løsninger. Vi er tilfreds med å se GSI-medlemmene arbeide proaktivt for å fremskaffe ressurser som trengs for å sikre bærekraftig industri i fremtiden og også tilgang til bærekraftige kilder av protein» sa Doris Soto, Senior Aquaculture Officer i FAO.

I lakseoppdrett brukes det omkring 350.000 tonn fiskeolje hvert år, og dette ventes å øke med ca. 5 prosent hvert år, i tråd med økning i vekst i oppdrettsnæringen. Dagens nyhet er en del av GSIs kontinuerlige engasjement for å stryke bærekraften i lakseindustrien, og det ansvar de tar for å sikre industriens fremtid.

«Å sikre langsiktige leveranser av fôrressurser har alltid vært sentralt for GSI. I stedet for å vente på at nye markeder agerer, håper vi at vi gjennom dette initiativet for å fremskaffe nye oljer akselerere utviklingen av robuste nye oljer for kommersiell produksjon som vil stryke langsiktig stabilitet i vår leverandørkjede» sa Alf-Helge Aarskog, konsernsjef i Marine Harvest.

«Vi vet at det skjer en spennende utvikling når det gjelder alternative ressurser til fiskeolje, og gjennom vårt partnerskapsprosjekt håper vi å forstå og å skape tilgang til det reelle potensiale og de miljømessige fordelene av å bruke slike nye oljer» sa Einar Wathne, konsernsjef i EWOS.

Anbudet er åpent for enhver organisasjon som er i stand til å levere nye oljeressurser og møte kravene som er fastsatt i anbudsdokumentet. Fristen for å levere tilbud er 31. oktober 2015. Etter denne datoen vil de medlemmene i GSI som deltar i prosjektet vurdere alle mottatte tilbud når det gjelder bærekraft og robusthet. GSI forventer å komme frem til en beslutning innen utgangen av 2015, og vil da komme med en ny pressemelding.

Dersom du ønsker å motta anbudsdokumentet, vennligst kontakt:GSI@axon-com.com

Categories

Cermaqs visjon er å være et globalt oppdrettsselskap som er ledende i bærekraftig produksjon av salmonider. Cermaq har virksomhet I Chile, Canada og Norge. Cermaq Group AS er et heleid datterselskap av Mitsubishi Corporation. Cermaqs hovedkontor ligger i Oslo.

Astrid Vik Aam

Press contact Communications Manager +47 924 90 676
Lise Bergan

Press contact Head of Communication +47 932 51 114

Sustainable aquaculture

Cermaq is a world leading producer of sustainable salmon and trout with operations in Chile, Canada and Norway.
Cermaq supplies salmon to customers in more than 70 countries around the world and has annual revenues of around NOK 12 billion. The company has around 2800 employees and is a fully owned subsidiary of Mitsubishi Corporation with head office in Oslo, Norway.
Cermaq is driving transition of our food system towards healthier and more climate-friendly food. Our approach is transparency, performance, and partnerships, setting ambitious climate goals, innovation for clean farming, and scaling impact and ripple effects through local and global partnerships.

Cermaq
Dronning Eufemias gate 16