Byggestart for nytt storhotellet på Arlanda

(Stockholm/Oslo 25. august 2010) På en høytidelig seremoni ble den første grunnsteinen for det nye Clarion Hotel Arlanda lagt ned. Hotellet bygges i tilknytning til Sky City og skal åpne i november 2012. Ambisjonen er å skape et av Europas beste flyplasshotell.

Petter A. Stordalen støpte sammen Kerstin Lindberg Göransson, flyplassdirektør for Stockholm-Arlanda Airport, og Tomas Carlsson, administrerende direktør ved NCC Construction, inn den første grunnsteinen på nye Clarion Hotel Arlanda. Hotellet blir sentrum for den nye regionen Stockholm Airport City.

- Ettersom Arlanda er et knutepunkt for både den nasjonale og internasjonale flytrafikken, blir dette hele Sveriges hotell. Det har lenge vært behov for flere hotellrom på Arlanda, og spesielt for et hotell i det øvre sjiktet. Vi hadde høye ambisjoner for dette hotellet. Derfor var det et naturlig valg å samarbeide med Clarion og Choice Hotels, sier Kerstin Lindberg Göransson, flyplassdirektør, ved Stockholm-Arlanda Airport.

Clarion-kjeden har som mål å skape levende møteplasser ved å integrere kunst, musikk og design i hotellkonseptet. Clarion Hotel Arlanda omfatter totalt 30 000 m2 fordelt på 14 etasjer. Med 414 rom, 40 moderne møterom, kongressal med 900 sitteplasser, restaurant og skybar, blir hotellet en viktig brikke i ambisjonen om å utvikle Arlanda til å bli en av Europas ledende flyplasser. Hotellet er også strategisk viktig for Choice Hotels svenske offensiv.

-Grunnsteinen på Clarion Hotel Arlanda er også en hjørnestein i Choice Hotels svenske satsning. Dette blir et nasjonalt landemerke i Sverige og et fyrtårn i Choice. Vi ser frem til å levere en superb hotellopplevelse til Arlandas 20 millioner reisende, sier Petter A. Stordalen, eier og styreleder i Choice Hotels Scandinavia som står bak kjeden Clarion

Clarion Hotel Arlanda er bare ett av flere nye tilskudd til hotellkjeden dette året. Clarion skal også utvikle signalbygg som Clarion Hotel Post i Göteborg og det nye kongresshotellet i Malmö sentrum.

- Med Clarion Hotel Arlanda styrker vi vår posisjon i det svenske markedet ytterligere, sier Torgeir Silseth, administrerende direktør i Choice Hotels Scandinavia.

Clarion Hotels har 20 førsteklasseshotell i Norden. Ved hjelp av kunst musikk og design skaper Clarion levende møteplasser for forretnings-, konferanse og fritidsreisende. Clarion er en del av Choice Hotels Scandinavia, et av Skandinavias største hotellselskaper med over 170 hoteller og 9200 ansatte.

Fakta

Hotellet bygges i et samarbeid mellom Stockholm-Arlanda Airport, Choice Hotels Scandinavia og hovedentreprenør NCC Construction Sverige AB. Arkitekt er Aros Arkitekter AB, og interiørarkitekt er Bjorken Architects.

• 30 000 m2
  • 14 etasjer
  • 414 rom og suiter
  • Toppmoderne konferanse og kongressaler