Clarios og Altris inngår samarbeid om å videreutvikle teknologi for bærekraftige natriumionbatterier

Clarios er verdensledende på avanserte lavspenningsbatterier, mens Altris er en pioner innenfor bærekraftige natriumionbatterier. Nå går de sammen om å utvikle innovative lavspennings natriumionbatterier til kjøretøyindustrien.

Alle motorkjøretøy, også el- og hybridkjøretøy, trenger en lavspent energikilde til å drive kritiske systemer og funksjoner. Teknologien i disse kjøretøyene utvikler seg hele tiden, noe som gjør at lavspenningssystemet i kjøretøyet må kunne støtte stadig flere programvarefunksjoner. Dette som elektronisk styring-, bremsing, selvkjørende funksjoner og utvidede kupéopplevelser.

Det har fått produsentene, som leverer løsninger til noen av verdens mest berømte og populære kjøretøymodeller, til å se på mulighetene for å kombinere flere ulike batteriløsninger, som litiumionbatterier, blysyrebatterier(AGM) og andre teknologier. Blysyrebatterier passer perfekt inn i en sirkulær økonomi, mens litiumprodukter utvikler seg kontinuerlig. Clarios’ strategi er både å satse sirkulært og være åpen for å ta i bruk flere typer batteriteknologier.

Natriumionbatterier er i sin natur bærekraftige, enkle å resirkulere, ettersom de er laget av salt, tre, jern og luft. Råstoffene som brukes til å lage battericellene er fritt tilgjengelige, fornybare og inneholder ingen giftige stoffer eller konfliktmineraler. Målet med det nye samarbeidsprosjektet er å utvikle et natriumionbatteri med en potensiell spenning på opptil 60 volt. Det vil kunne benyttes i nye kjøretøy, men også til batteribytte i ettermarkedet. Dette som en mulig del av en løsning med flere typer lavspenningsbatterier.

«Clarios har bred erfaring med lavspenningssystemer for motorkjøretøy, og vil ha en viktig rolle i å utforme, og finjustere egenskapene til natriumionbattericellene,» sier Federico Morales Zimmermann, som er viseadministrerende direktør og konsernleder for marked, produkter og teknikk i Clarios.

Altris, som er spesialister på katodematerialer og battericeller til natriumionbatterier, kommer til å fokusere på å utvikle natriumionbattericeller som er skreddersydd for lavspenningsbatterier til motorkjøretøy.

«Altris’ mål er å forsyne verden med bedre, tryggere og mer bærekraftige natriumionbatterier. Vi ser hele tiden på nye bruksområder der teknologien vår virkelig kan utgjøre en forskjell i stor skala. Derfor synes vi det er veldig spennende å få samarbeide med Clarios – som i likhet med oss er svært opptatte av miljø og samfunnsansvar – om å utvikle lavspenningsbattericeller for kjøretøyindustrien. Sammen kan vi levere løsninger til en tredjedel av alle motorkjøretøy i hele verden, og dermed gjøre et solid bidrag til det grønne skiftet,» sier Björn Mårlid, administrerende direktør i Altris.

Det langsiktige målet er å utarbeide en detaljert plan for produksjon av lavspenningssystemer med nettopp natriumionbattericeller. Begge selskapene tror at masseproduksjon av natriumionbatterier vil være et stort fremskritt for batteriteknologi til motorkjøretøy, og en viktig milepæl i arbeidet med å gjøre kjøretøyindustrien mer sirkulær.

Selskapene er enige om ikke å gå ut med de økonomiske detaljene i avtalen.

Christian Riedel
christian.m.riedel@clarios.com

Altris

Karin Lassegård
press@altris.com

Clarios er verdensledende innen avansert teknologi for lavspenningsbatterier beregnet på mobilitet. Vi skaper fremskritt gjennom stadig smartere løsninger for praktisk talt alle slags kjøretøy. Med 16 000 ansatte i over hundre land bidrar vi med solid ekspertise til ettermarkedet og OEM-partnerne våre, og sørger for pålitelighet, sikkerhet og komfort i hverdagen. Vi tar miljøansvar ved å fokusere på miljø og samfunnsansvar (ESG) – vi utvikler en ledende bærekraftpraksis og fremmer den i hele bransjen. Clarios’ mål er å kombinere suveren driftsstabilitet og bærekraft. Vi jobber hver dag for å sikre at opptil 99 prosent av batterier resirkuleres og gjenbrukes. Clarios er et selskap i Brookfield-porteføljen.

Om Altris
Altris er et svensk selskap som produserer natriumionbatterier. Vi utvikler katoder, elektrolytter, battericeller og produksjonsmodeller for å levere markedsledende natriumionbatterier. Virksomheten vår har sitt utspring i Ångströmlaboratoriet ved Uppsala universitet, der våre patenterte innovasjoner går fra idé til kommersialisering. Vårt langsiktige mål er å bli Europas viktigste leverandør av natriumionbatterier, slik at vi kan gjøre verden mer bærekraftig ved å sørge for at så mange som mulig bruker bedre batterier.