Slik velger du riktig varmekilde til boligen din

Temperaturen kryper nedover, og kanskje har det blitt i overkant kaldt i boligen din. Trenger oppvarmingen en oppgradering? Her får du oversikt over hva slags varmekilde du bør bruke hvor og når.

Panelovn

Den vanligste ovnstypen i de norske hjem er en klassisk, elektronisk panelovn. Fordelen med panelovner er at overflaten har ganske lav temperatur, og at ovnene kan styres presist. et fine med mange av de nye panelovner er at de kommer med WiFi. På den måten kan du selv regulere temperaturen, via en app på mobil eller nettbrett. Smart regulering på ovnen kan gi en strømbesparelse på opptil 15 prosent. WiFi-kontroll sørger også for at du kan spare strøm, ved å skru på natt- eller helgesenkning.

Enøk oppgir at panelovner bør plasseres under vinduer. Årsaken er mulighet for varmelekkasje, det gjelder spesielt eldre boliger. Pass på at det er minst 5 cm til gulvet og 15 cm opp til vinduer, og at stikkontakter ikke befinner seg bak ovnen. Husk at anbefalt temperatur i hjemmet oppgis til 20–22 grader. For lave temperaturer kan gi helseplager.

tange lurer på hvor mange panelovner man trenger. En tommelfingerregel er 60 watt per kvadratmeter, men tallet går litt opp dersom boligen ikke er ny. Et soverom på for eksempel 10 m² trenger dermed en ovn med minimum 600 watt.

Oljefylt varmeovn

Blir det ekstra kaldt en periode er oljefylte varmeovner oljefyl vamreovn en effektiv ekstra varmekilde. Oljefyl vamreovn gir en stabil og stor varmekapasitet på grunn av det lukkede oljesystemet. For inneklimaet og astmatikere er oljeovner en bonus, fordi lav overflatetemperatur sikrer minimal brenning av oppsamlet støv.

Vifteovn

Vifteovn er ofte det beste hvis du skal varme opp et lite rom på raskest mulig tid, men krever tilsyn ved bruk. Vær oppmerksom på at vifteovner ikke er like energieffektive som for eksempel en panelovn.

Har du en kaminovn eller en peisovn finnes det kaminvifte, som sprer varmen fra ildstedet rundt i rommet. En kaminvifte bruker ikke strøm.

Det lille postordrefirmaet, grunnlagt av Clas Ohlson i 1918, har blitt en vellykket internasjonal retailkjede.

Clas Ohlson ble grunnlagt i 1918 som et postordrefirma i Insjön i Dalarna. I dag er vi et detaljhandelsselskap med kunder i fire markeder, cirka 4 500 ansatte og en omsetning på rundt 8,8 milliarder svenske kroner. Vi er børsnoterte på Nasdaq Stockholm. Mye har skjedd siden starten, men en ting har vært det samme gjennom alle år: at vi hver dag vil hjelpe og inspirere mennesker til å forbedre hverdagen sin ved å tilby smarte, enkle og praktiske løsninger til attraktive priser. Les mer om oss og hvordan vi forenkler hjemmefiksing for alle på about.clasohlson.com.

Clas Ohlson Norge
Torggata 2 -4-6