Clas Ohlson slutter å selge engangsprodukter i plast

I løpet av 2019 faser Clas Ohlson ut salg og bruk av engangsbestikk i plast. Selskapet har tidligere erstattet sugerør, tallerkener og krus med alternative produkter laget av papir. Beslutningen er en del av Clas Ohlsons langsiktige bærekraftstrategi.

Innen 2020 skal alle Clas Ohlsons engangsartikler som benytters til mat være laget av biobaserte materialer, som ikke er definert som plast. I tillegg skal fryseposer og søppelsekker også lages av biobasert eller resirkulert materiale, og alt emballasjematerialer skal gjenvinnes.

Innen 2025 skal alle emballasje fra Clas Ohlsons være designet slik at det redusere og forhindre avfall. Clas Ohlson har fra før igangsatt arbeidet som har som målsetning å redusere andelen emballasje som bruks i varetransport.

- Clas Ohlson har strenge krav til hvilket innholdet plasten har. Vi stiller høyere krav enn loven krever på mange av våre produkter, som betyr at plastmaterialet er rent og energieffektive å resirkulere. Utfordringen er at ikke all plast resirkuleres. Vi vet at store mengder plast havner i søppelkassen eller som søppel i naturen. Derfor skal vi ikke etter 2019 selge engangsprodukter i plast til mat, sier Ellinor Wickström, Manager Product Compliance & Sustainability, hos Clas Ohlson.

Clas Ohlson skal også fjerne alle engangsprodukter i plast som benyttes på arbeidsplassen. Det vil si på personalrommet i butikkene, på distribusjonssentralen i Insjön og på alle våre kontorer.

• bærekraft

Clas Ohlson er en internasjonal retailkjede i kraftig vekst. Selskapet har ca. 5000 ansatte fordelt på hovedkontor og over 250 butikker i Sverige, Norge, Finland, Storbritannia, Tyskland og Kina . Vi er opptatt av å tilby våre kunder en sømløs og inspirerende handel på tvers av kanaler. I tillegg til over 90 butikker i Norge har Clas Ohlson alle sine ca. 15.000 dingser tilgjengelig i vår nettbutikk. Firmaet ble grunnlagt av den svenske gründeren Clas Ohlson allerede i 1918. Vår grunnlegger hadde en egen evne til å komme opp med smarte dingser og løsninger som raskt ble populære. Selv om vi i dag er en moderne retailer, er vår grunnleggers syn på forretningsvirksomhet og lidenskap for smarte dingser en viktig del av vårt DNA og vår forretningsidé. Vi brenner for å hjelpe og inspirere våre kunder til å forenkle sin hverdag. Dette gjør vi gjennom å tilby smarte produkter og løsninger til Clas Ohlson-priser. I tillegg har vi stort fokus på medarbeidertilfredshet og sosialt ansvar gjennom vårt CSR-arbeid.