Gå videre til innhold
Compass Group PLC melder i dag at de har fullført oppkjøpet av Fazer Food Services. Oppkjøpet er en del av Compass Groups strategi for å fokusere på mat som kjernevirksomhet.  (Foto: Compass Group)
Compass Group PLC melder i dag at de har fullført oppkjøpet av Fazer Food Services. Oppkjøpet er en del av Compass Groups strategi for å fokusere på mat som kjernevirksomhet. (Foto: Compass Group)

Compass Group PLC fullfører oppkjøpet av Fazer Food Services

3.februar 2020: Compass Group PLC melder i dag at de har fullført oppkjøpet av Fazer Food Services fra Fazer Group. Oppkjøpet ble kunngjort 11. juni 2019 og godkjent av EU-kommisjonen 29.januar 2020.

Fazer Food Services er en anerkjent leverandør av måltidstjenester i Norden og hadde en omsetning på om lag 600 millioner euro i 2018. Selskapet driver virksomhet i Finland, Sverige, Norge, Danmark og Estland, innenfor sektorer som næring og industri, utdanning, helse, eldreomsorg og forsvar.

Oppkjøpet av Fazer Food Services er en del av Compass Groups strategi for å fokusere på mat som kjernevirksomhet. Nesten 90 prosent av omsetningen til Compass kommer fra måltidstjenester, og oppkjøpet passer derfor svært godt inn i selskapets planer om å fortsette å investere i måltidstjenester i regionen.

Venkie Shantaram, Regiondirektør for Compass Group Europa, sier dette om oppkjøpet: «Vi er svært tilfredse med å ha fullført oppkjøpet av Fazer Food Services. Fazer Food Services er en matfokusert virksomhet med en solid portefølje av varemerker og et utmerket omdømme i Norden. Oppkjøpet vil styrke Compass Groups tilbud innenfor måltidstjenester på det nordiske markedet og utvide porteføljen vår med nyskapende kvalitetsvaremerker i Europa».

Kathinka Friis-Møller, adm. dir. i Compass Group Norden, sier: «Vi er svært glade for at vi nå endelig kan ønske kollegene våre i Fazer Food Services velkommen til Compass-familien. Målet vårt for den nærmeste tiden er å bygge videre på kulturen fra begge virksomhetene, og vi ser frem til å bli ett team med ett sett verdier som vi alle kan være stolte av. Vi skal fortsatt levere de samme, gode tjenestene til kunder og gjester, og fokusere på nyskaping, helse og bærekraft. Nå har vi bransjens beste og mest erfarne team, og vi ser frem til alt det spennende vi skal oppleve sammen».

Compass Group, som har hovedkvarter i Storbritannia og virksomhet i rundt 45 land, er verdensledende innen måltidstjenester. Selskapet har 600 000 medarbeidere over hele verden og serverer mer enn 5,5 milliarder måltider hvert år. Compass Group opererer under flere varemerker i Norden, som for eksempel Eurest, Chartwells, Medirest, ESS og Levy Restaurants.

Norge: Ingvil Rasten Fongod    +47 93 86 27 81

Danmark: Kristofer Kjellman     +45 3016 8303

Finland: Satu Ikäheimo               +358 503804996

Sverige: Henrik Strinning             +46 70 549 59 78

Om Compass Group PLC

Compass Group PLC er en verdensledende leverandør av måltidstjenester med en omsetning på rundt 30 milliarder euro anno 30. september 2019. Selskapet, som har virksomhet i om lag 45 land og 600 000 medarbeidere, serverer over 5,5 milliarder måltider hvert år. Selskapet leverer måltider og tilhørende løsninger til flere sektorer, som næring og industri, helse og eldreomsorg, utdanning, idrett og fritid, forsvar og offshore, og har en godt etablert varemerkeportefølje.

Om Fazer Food Services

Fazer Food Services serverer nesten 500 000 måltider hver dag og er en av Nordens mest anerkjente måltidsleverandører. Selskapet har om lag 7000 medarbeidere i Finland, Sverige, Danmark og Norge og hadde en omsetning på rundt 600 millioner euro i 2018. Fazer Food Services driver også et produksjonskjøkken i Estland. Fazer Food Services spesialiserer seg på måltidstjenester av høy kvalitet for kunder i sektorer som næring og industri, utdanning, helse, eldreomsorg og forsvar.

Bernt Sætaberget

Pressekontakt Head of Business Development & Sustainability +4748059730

Med lidenskap for mat og service

Compass Group er verdens ledende leverandør av måltidskonsepter og Facility Management-tjenester, som for eksempel drift av resepsjoner, renhold, concierge- og vaktmestertjenester og andre nytenkende tilleggstjenester i kontorbygg. Vi er et globalt selskap med ca. 550 000 ansatte i ca. 35 land, og en omsetning på over 340 milliarder kroner. Compass Group Norge har om lag 2600 ansatte fordelt på ca. 480 lokasjoner, og omsetter for i overkant av 2,5 milliarder kroner.

Compass Group Norge
Drengsrudbekken 12