Coop Miljøpris 2012: Disse bidragene går videre fra september

Coop etterlyser «miljøsmartinger» til å konkurrere om Coop Miljøpris. Tema for årets pris er redusert matsvinn, og hver måned i høst vil bidragene som får flest stemmer, gå videre til finalen. I finalen vil en jury bestående av miljøeksperter og representanter fra Coop, kåre vinnerbidragene. Prisen er på til sammen kr. 100.000,-.

Konkurransen som skal pågå frem til årsskiftet, har to kategorier. «Hverdagsprisen» gis til et tiltak som folk flest kan gjøre for å redusere mengden mat de kaster, mens «Innovasjonsprisen» gis til et nytt produkt, tjeneste eller løsning som kan bidra til at Coop og andre aktører i verdikjeden for mat, kan redusere matsvinnet.

Følgende bidrag fikk flest stemmer i september og går dermed videre til finalen:
«Hverdagsprisen»:

• Bruk Fantasi
  • Mindre kasting
  • Ukesmeny

«Innovasjonsprisen»:

• Musketererne – tar vare på mennesker og natur
  • Egen seksjon for varer nær utløpsdatoen
  • Mitt kjøleskap i lomma

Stort engasjement for årets tema
Så langt har det kommet inn 475 bidrag til Coop Miljøpris 2012.

- Det er svært gledelig å se at så mange ønsker å bidra til at vi kaster mindre mat. September-vinnerne viser både kreativitet og god innsikt i problemet, og flere ser at det er et stort potensial i ny teknologi. Flere har forslag om bedre og smartere merking av produkter. Mange mener også at vi vil løse mye av svinnproblemet ved å kombinere fantasi, kunnskap og god planlegging. Restemat-begrepet er blitt allemannseie og viser at det er små grep som skal til for å gjøre en stor forskjell, sier miljøsjef Knut Lutnæs i Coop Norge Handel.

Om Coop Miljøpris
Coop Miljøpris skal inspirere folk flest til å finne gode miljøløsninger og involvere seg i miljøspørsmål. Coop Miljøpris deles ut i to kategorier, Hverdagsprisen og Innovasjonsprisen. Tema for årets pris er redusert matsvinn.  Prisen går til de beste forslagene som kan bidra til å redusere mengden spisbar mat som blir kastet.

Les mer om og meld inn ditt bidrag til «Coop Miljøpris 2012» på miljoprisen.coop.no.

• Mat, drikke

• innovasjonsprisen
  • knut lutnæs
  • miljøpris
  • matsvinn
  • hverdagsprisen

Coop er en av fire store dagligvareaktører i Norge og driver i dag 840 dagligvarebutikker innenfor seks kjedekonsepter: Coop Obs!, Coop Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked og Smart Club. Coop har også 30 store byggevarehus og flere faghandelsprofiler. I tillegg til detaljhandel driver Coop eiendoms- og industrivirksomhet. Coop eies av kundene selv gjennom deres medlemskap i et av 113 samvirkelag. Per i dag har Coop 1,3 millioner medlemmer.