Coop utbetaler 656 millioner kroner til Coop-medlemmene

Coop i Norge leverte i fjor et resultat før skatt på 799 (912) millioner kroner. 243 (280) millioner kroner stammer fra resultat før skatt i Coop Norge SA konsern, mens 526 (636) millioner kroner er overskudd i samvirkelagene. Den totale utbetalingen til Coop-medlemmene ble på 656 millioner kroner.

- Sett i lys av at vi er inne i en periode preget av nyetablering og omlegging og hvor vi investerer tungt for fremtiden, vurderer jeg resultatet for 2011 som tilfredsstillende, sier administrerende direktør Ola Strand i Coop Norge.

Coop Norge SA konsern hadde i 2011 salgsinntekter på 28.785 millioner kroner mot 28.065 millioner kroner året før. Salget til samvirkelagene økte dermed med 2,6 prosent i 2011, mot 2,2 prosent året før. Konsernets bruttofortjeneste i 2011 ble på 2.759 millioner kroner, mot 2.695 millioner kroner i 2010.

Samvirkelagenes samlede omsetning i 2011 ble på 37.597 millioner kroner, en forbedring på 1.035 millioner kroner fra året før.

- Våre eksisterende butikker gjør det jevnt over godt. Den store utfordringen er som i de foregående år, at vi etablerer for få nye Coop-butikker. Vi er imidlertid nå godt i gang med å snu denne negative utviklingen, sier Strand.

Coop-medlemmene får utbetalt 656 millioner kroner for sitt kjøp i Coop i 2011. Dette inkluderer bonuser og medlemsrabatter hos Coops samarbeidspartnere.

• Økonomi

• overskudd
  • inntekter
  • resultat
  • coop-medlem
  • kjøpeutbytte
  • medlem

Coop er Norges nest største detaljhandelsaktør, og nær hver fjerde handlepose som omsettes i Norge, kommer fra en Coop-butikk. Coop eies av 1,3 millioner medlemmer og butikkene drives av 117 samvirkelag. Coop driver detaljhandel og eiendoms- og industrivirksomhet. Samvirkelagene er organisert i fellesorganisasjonen Coop Norge SA. Gjennom datterselskapet Coop Norge Handel AS driver Coop grossist-, logistikk- og kjedevirksomhet, mens datterselskapet Coop Norge Eiendom AS driver kjøp, salg, utvikling og forvaltning av eiendom. Coop driver i dag rundt 840 dagligvarebutikker innenfor egne kjedekonsepter og i tillegg en del frittstående. Coop driver også rundt 20 store byggevarehus og flere faghandelsbutikker i ulike bransjer. Til sammen har Coop cirka 1.100 butikker over hele landet.