Tilfredsstillende utvikling i Coop

Coop leverer tross utfordringer i et konkurranseutsatt marked et tilfredsstillende resultat på nær en milliard kroner for 2009. Overskuddet fordeler seg med 131 millioner kroner før skatt på samvirkelagenes fellesorganisasjon Coop Norge SA konsern, mens de 130 samvirkelagene som driver Coop-butikkene til sammen fikk et resultat på rundt 820 millioner kroner før skatt.

- Dette er en betydelig bedring fra 2008, og er isolert sett et godt resultat. Men vi ser også at vi har utfordringer å tak i for å styrke vår posisjon. Vi hadde en svak tilbakegang i markedsandeler i fjor, og slik kan det ikke fortsette over lengre tid, sier administrerende direktør i Coop Norge, Ola Strand. Han peker på at når medlemmene har fått sin del av overskuddet er det fortsatt for lite penger igjen til over tid å videreutvikle Coop med nye butikker og etableringer. – Jeg kan likevel love at vi skal jobbe iherdig for å styrke vår posisjon som landets nest største detaljhandelsaktør.

Resultatet i Coop Norge konsern er dermed betydelig bedret sammenlignet med 2008 da resultatet endte med minus 278 millioner. Coop Norge konsern hadde i 2009 salgsinntekter på 27.468 millioner kroner. Dette er en økning på 1.677 millioner kroner eller 6,5 prosent. Økningen skyldes i stor grad vekst i markedet samt en økning i samvirkelagenes kjøp gjennom Coop Norge. Samvirkelagenes samlede omsetning endte på nær 36,25 milliarder kroner noe som er 3,2 prosent bedre enn 2008 da en fikk en omsetningsutvikling på 35,12 milliarder kroner.

Bruttofortjenesten for Coop Norge konsern for 2009 ble 2.582 millioner kroner, en økning fra
2 267 millioner i 2008. Dette innebærer at bruttofortjenesten er styrket med 0,4 prosentpoeng.

Samlet verdiskapning i varekjeden økte fra 601 til 705 millioner kroner. Av dette er 443 millioner kroner bruttofortjeneste i Coop Norge SA og 262 millioner kroner driftsresultat i Coop Norge Handel AS konsern. I driftsresultatet for Coop Norge Handel konsern inngår driftsresultatet fra Coop Norge Industri konsern, Coop Norge Grorud Eiendom og Coop Norge Stavanger Eiendom som viser resultater på nivå med 2008.

Netto finansresultat er betydelig bedre enn ventet, spesielt som følge av utviklingen i aksjemarkedet og lavere rentenivå enn budsjettert. Resultatet fra forvaltningen i Coop Norge SA ble økt fra minus 30 millioner kroner i 2008 til 121 millioner kroner i 2009.

Samvirkelagenes totale resultat etter kjøpeutbytte til medlemmene endte på 390 millioner kroner mot 115 millioner kroner året før.

• Økonomi, finans

• samvirkelag
  • positivt resultat
  • driftsresultat
  • resultat

Coop er Norges nest største detaljhandelsaktør og om lag hver fjerde handlepose som omsettes i Norge kommer fra en Coop-butikk. Coop eies av 1,2 millioner medlemmene og butikkene drives av 130 samvirkelag. Coop driver detaljhandel, eiendoms- og industrivirksomhet. Samvirkelagene er organisert i fellesorganisasjonen Coop Norge SA. Gjennom datterselskapet Coop Norge Handel AS driver selskapet grossist-, industri-, logistikk- og kjedevirksomhet, mens datterselskapet Coop Norge Eiendom AS driver kjøp, salg, utvikling og forvaltning av eiendom. Coop driver i dag rundt 870 dagligvarebutikker innenfor egne kjedekonsepter i tillegg en del kjedeløse. Coop driver også rundt 20 store byggevarehus og flere faghandelsprofiler i ulike bransjer. Til sammen har Coop cirka 1.200 butikker over hele landet.