YumYum-nudler uten palmeolje - bare hos Coop i Norge

Nå er en forbedret utgave av de populære YumYum-nudlene på plass hos Coop. En av verdens største nudelprodusenter har i nært samarbeid med Coop, fjernet palmeolje i alle produktene som leveres til Norge.

Hyllene i alle Coop-butikker er nå fylt opp med den nye utgaven av YumYum-nudler fra produsenten Wan Thai i Thailand. Norge er det eneste landet som får tilgang til nudlene uten palmeolje, og foreløpig er det bare Coop som tilbyr disse til sine kunder.

– Vi har hatt et godt samarbeid med leverandøren og er glad for dette beviset på at konstruktivt samarbeid med store internasjonale matvareaktører gir gode resultater. Sammen kan vi ta små, solide steg videre mot en mer bærekraftig produksjon, sier konstituert informasjonsdirektør Kristin Paus i Coop Norge.

Erstattet med riskliolje
Wan Thai i Thailand er en av verdens største nudelprodusenter. Sammen med Coop har selskapets norske salgsavdeling jobbet lenge med fabrikken for å finne andre alternativer enn palmeolje som tilsetning i nudlene som skal tilbys norske kunder.

– Vi er glad for at store kjeder som Coop engasjerer seg i palmeolje-problemer, for det gjør det enklere å få gjennomslag hos produsentene. I dette tilfellet er Norge er foregangsland. Det har tatt tid, men nå er vi fornøyd med at vi har funnet en god erstatning for palmeolje i den sunnere og mer miljøvennlige risklioljen, sier Øystein Johnsen i Nordic Group International/Staur Foods.

Riskliolje
Riskliolje er en kaldfiltrert vegetabilsk olje som brukes mye i det asiatiske kjøkkenet. Den inneholder ikke transfett, er uten kolesterol og har et høyt innhold av antioksidanter. Smaken er mild og nøytral, samtidig som oljen tåler høy temperatur og er velegnet til både steking, wok, frityr, baking og dressinger.

Kontakt:
Øystein Johnsen i Nordic Group International/Staur Foods, tlf. 415 33 778
Konst. informasjonsdirektør Kristin Paus i Coop Norge, tlf. 916 02 752

• Natur, miljø

• riskliolje
  • wan thai
  • nordic group international/staur foods
  • øystein johnsen
  • nudler
  • kristin paus
  • uten palmeolje
  • palmeoljefri
  • palmeolje
  • yumyum
  • yumyum-nudler

Coop er en av fire store dagligvareaktører i Norge og driver i dag mer enn 800 dagligvarebutikker innenfor fem kjedekonsepter: Coop Obs!, Coop Extra, Coop Prix, Coop Mega og Coop Marked. Coop har også 30 store byggevarehus og flere faghandelsprofiler. I tillegg til detaljhandel driver Coop eiendoms- og industrivirksomhet. Coop eies av kundene selv gjennom deres medlemskap i et av 107 samvirkelag. Per i dag har Coop 1,39 millioner medlemmer.