Cosentino introduserer Silestone®XM, den nye generasjonen mineraloverflater

Cosentino introduserer Silestone®XM, den nye generasjonen mineraloverflater

Takket være utviklingen av Hybriq+®-teknologien, utmerker Silestone®XM hybride mineraloverflater seg med et maksimalt 10 % innhold av krystallinsk silika.

Cosentino, et globalt ledende selskap innen produksjon av bærekraftige overflater for arkitektur og design, tar enda et steg i utviklingen av sin Hybriq+®-teknologi, lansert i 2020, med introduksjonen av Silestone®XM. Silestone®XM er en evolusjon for merkevaren av hybrid-mineraloverflater, og skiller Silestone®-farger og kolleksjoner ut på markedet ved å ha et maksimalt innhold av krystallinsk silika på 10 %.

Utviklingen av den banebrytende Hybriq+®-teknologien begynte for syv år siden, og ble introdusert i 2020. Denne milepælen reflekterer Cosentinos ambisiøse FoU&I-forpliktelse til den globale sektoren for vakre designoverflater. Med Hybriq+® forvandlet Cosentino fullstendig grunnlaget til Silestone®-produktet mot større sikkerhet og bærekraft.

Siden teknologi er gjenstand for konstant utvikling, oppnådde Cosentino i fjor 100 % av den totale produksjonen av Silestone® under Q40, som reflekterer maksimalt 40 % silika i sammensetningen. Samtidig ble det gjort fremskritt med forskjellige farger under Q10, dvs. med mindre enn 10 % krystallinsk silika i sin formulering.

I år markerer Cosentino et nytt vendepunkt med presentasjonen av Silestone®XM, som vil inkludere alle merkets nye kolleksjoner som vil bli lansert i løpet av 2024, samt de andre fargene som allerede ble produsert med mindre enn 10 % krystallinsk silika. Selskapets mål er å kunne omfatte resten av fargene i porteføljen under dette nye merket. Denne prestasjonen er Cosentinos største nylige bidrag til utviklingen av sin industri, og har som mål å sette overflateindustrien på veien mot konkrete verdier av større bærekraft, sirkulær økonomi og sikkerhet i verdikjeden.

Avduket for første gang på den siste utgaven av KBIS-messen i Las Vegas (USA), den viktigste begivenheten i Nord-Amerika for kjøkken- og badeindustrien, samt på nylige begivenheter holdt i Spania som ARCOmadrid messe for samtidskunst eller C.Next Retail Iberia & Latam-messen, vil Silestone®XM snart lansere kapselkolleksjonen EARTHIC® by Silestone®XM, designet i samarbeid med FormaFantasma, et italiensk studio internasjonalt anerkjent for forskning på design og de bærekraftige produksjonsprosessene til dem . Denne kolleksjonen vil også være ledemotivet til EARTHIC® LAB X FORMAFANTASMA-installasjonen som Cosentino vil avduke neste uker på Fuorisalone under Milan Design Week.

En annen av kolleksjonene under Silestone®XM-kategorien i år vil være Le Chic Bohème, en forlengelse av den allerede anerkjente Le Chic-serien introdusert i 2023, som var en avansert designøvelse som gjenerobret skjønnheten i teksturer og klassiske åre-mønstre i Silestone®.

Kategorier

Høy kvalitet, innovative overflater for arkitektur og design. Cosentino ligger bak de banebrytende merkene Dekton®, Silestone® og Sensa fra Cosentino®, som alle er ledende innen kategoriene kvarts, ultrakompakte og resirkulerte overflater.

Om Cosentino Group

Cosentino Group er et internasjonalt, familieeid selskap som produserer og distribuerer innovative overflater av høy kvalitet for design og arkitektur. Gruppen samarbeider med sine kunder og partnere for å levere løsninger som tilbyr design og verdi, og er en inspirasjon i livet til mange mennesker.

Dette målet er mulig takket være de ledende merkene i sine respektive segmenter – Silestone®, Dekton® og Sensa by Cosentino®. Teknologisk avanserte overflater som gjør det mulig å skape unike miljøer og design for hjemmet og offentlige steder.

Velkommen til Cosentino Norge AS!

Om Cosentino Group

Cosentino Norge AS