Earthic er en ny kolleksjon fra Silestone i samarbeid med FormaFantasma

Cosentino lanserer EARTHIC® by Silestone®XM i samarbeid med Formafantasma

EARTHIC® by Silestone®XM er resultatet av et forskningsprosjekt hos Cosentino i samarbeid med Formafantasma studio som revolusjonerer prosessen med å transformere resirkulerte og bærekraftige materialer til noe nytt innen overflateindustrien.

Cosentino, et globalt ledende selskap som produserer bærekraftige overflater for arkitektur og design, har avduket EARTHIC® av Silestone®XM. Med denne nye kolleksjonen smeltes ukonvensjonelle og gjenvunnede materialer sammen for å skape et bærekraftig overflatekonsept som setter en ny standard for industrien. Utviklet i samarbeid med det ikoniske, italienske studioet Formafantasma, forsterker EARTHIC® Cosentinos langsiktige forpliktelse i arbeidet med å bli et mer bærekraftig selskap, og fortsetter å bane en vei for å konkret minimere påvirkningen av overflater i fremtiden.

"EARTHIC® har som mål å øke bevisstheten om viktigheten av design utover estetikk og prioriterer bærekraftige produksjonsprosesser," sier Andrea Trimarchi og Simone Farresin fra Formafantasma. "Vårt samarbeid med Cosentino er et forsøk på å designe fra innsiden og ut - der de estetiske valgene samsvarer direkte med etiske og bærekraftige valg."

EARTHIC® by Silestone®XM ble introdusert i april 2024. Silestone®XM representerer neste generasjon mineral hybriq-overflater, og skiller nye overflater i markedet ved å ha et maksimalt innhold av krystallinsk silika på 10 %. Og takket være Cosentinos Hybriq+®-teknologi er denne kolleksjonen også produsert med 100 % fornybar elektrisk energi og 99 % resirkulert vann.

EARTHIC® er en kapselkolleksjon som tilbyr et nytt konseptdesign, med en avansert sammensetning av opptil 30 % resirkulerte materialer, inkludert: resirkulert glass, PET, bioharpiks og Dekton®-fragmenter. Med EARTHIC® tilbyr Cosentino og Formafantasma en ny og mer bærekraftig tilnærming til overflatedesign. For eksempel, ved å bruke resirkulerte kasserte Dekton®-fragmenter, unngås utvinning av nye råvarer. Ved produksjon av overflatene brukes dessuten bioharpiks (mellom 16 % og 23 %) etter forbruk fra vegetabilsk olje og resirkulert matolje, samt plastflasker, som forvandles til karakteristiske punkter på overflaten.

EARTHIC® er delt inn i to fargeserier:

EARTHIC / FFROM X FORMAFANTASMATre fargeserier som gjenspeiler materialets opprinnelse samt prosessen med å transformere resirkulerte materialer til noe nytt.

FFROM 01: En grå overflate flekket med hvite resirkulerte PET-fragmenter som skaper et subtilt, men likevel intrikat mønster som gir dybde til komposisjonen.

FFROM 02: En mørkere gråtone elegant dekorert med hvite aksenter, som skaper en visuelt attraktiv kontrast. En nyanse av grå med en følelse av modernitet og minimalisme.

FFROM 03: En fascinerende, men elegant og antrasitt bakgrunn med resirkulerte PET-deler spredt over overflaten som minner om nattehimmel.

EARTHIC / RAW X COSENTINO STUDIOMønstre og farger som fanger den materielle essensen i sin mest autentiske tilstand, kombinert med former som uttrykker en ny estetikk.

RAW A: En farge med et mykt mørkt åremønster over en hvit bakgrunn som viser en intrikat design som gir en følelse av naturlig eleganse, som minner om raffinerte steiner som finnes i naturen.

RAW G: Et rolig og naturlig betonglerret med subtile kobberinnslag sammenvevd med uskarpe årer som gir en følelse av flyt.

RAW D: En mørk naturlig steinbakgrunn gir en følelse av ro og solid eleganse. Spredte striper av bronse vever gjennom et landskap av kull.

Last ned bilder av EARTHIC® by Silestone®XM HR