Silestone®-overflaten fra Cosentino utvider sin miljøproduktdeklarasjon (EPD)

Silestone®-overflaten fra Cosentino utvider sin miljøproduktdeklarasjon (EPD)

Cosentino-gruppen, en global spansk leder innen produksjon og distribusjon av innovative overflater for arkitektur og design, oppnår Miljøproduktdeklarasjonen (EPD®) for hele fargespektret for quartz Silestone®-overflaten, etter en vurdering av dens miljøpåvirkning i livssyklusen.

Cosentino har utstedt denne EPD-en med sin Eco Line-serie av Silestone® siden 2011. Denne fargeserien har en veldefinert og bærekraftig tilnærming ettersom den er laget ved hjelp av materialer som er rå, resirkulert og miljøvennlig. Cosentino er blitt verdens første selskap i kvarts-benkebransjen til å få en miljøproduktdeklarasjon (EPD) som sertifiserer sin livssyklusanalyse (LCA).

Ved å utvide denne sertifiseringen til å inkludere hele Silestone®-fargepaletten, med hjelp fra en ekstern organisasjon som det internasjonale EPD®-systemet, bekrefter dette prinsippet som Cosentino-gruppen fortsetter å implementere med hensyn til sitt fulle engasjement for bærekraftighet, forbedring av effektiviteten i bruken av råvarer og energi, og til å redusere avfall. Denne EPD-en er rettet mot industrielle kunder, så vel som sluttbrukere.

For å skaffe seg denne miljøproduktdeklarasjonen (EPD) ble miljøpåvirkningen av Silestone® vurdert i 2017 i alle stadier av livssyklusen («fra start til slutt»). Resultatene som er oppnådd reflekterer den optimale analysen av produksjonen, transporten, installasjonen, bruken og sluttstadiene av denne syklusen.

En EDP er en sertifisert miljøproduktdeklarasjon som gir informasjon om miljødataene i en livssyklus for produkter eller tjenester, i samsvar med International Standard ISO 14025 og EN 15804. Ikke bare viser det reduksjonen i alle negative virkninger for miljøet, men det gir også all nødvendig informasjon for å sammenligne produkter eller tjenester i markedet som utfører samme funksjon. Denne sertifiseringen bidrar også til å sikre byggende kreditt i LEED, noe som gjør Silestone® til et ideelt produkt for å fremme utviklingen av konstruksjon basert på bærekraftige kriterier og høy effektivitet.

For tiden har denne internasjonale institusjonen utstedt mer enn 1000 EPD-er for et bredt spekter av produkter i organisasjoner i 40 forskjellige land. Mer spesifikt, i kategorien for «byggemateriale», som Silestone® fra Cosentino faller under, har instituttet sertifisert totalt 69 materialer i Spania og 628 over hele verden.