Nytt nummer av Pengevirke - Tidsskrift for ny bankkultur

Nytt nummer av Pengevirke - Tidsskrift for ny bankkultur

Tema for dette nummeret av Pengevirke er gaver og gavepenger. Gaveøkonomi er en egen kategori innenfor økonomien. Den fortjener mer oppmerksomhet både fra økonomer og fra individer og bedrifter. Gaver gir nemlig betydelig avkastning på lang sikt.

Dette bladet kommer ut i desember, måneden da bankkortene går varme og kassaapparatene arbeider på spreng. Det er ikke helt tilfeldig at vi har valgt å lage et blad med gavetema denne gangen.

Gavepenger har en viktig funksjon for det frie åndslivet – forskning, utvikling og kultur – og også for oppstartbedrifter i tidlige faser. Lars Pehrson fokuserer i sin artikkel på den langsiktige samfunnsmessige avkastningen av gavepenger.

Cultura Bank og Cultura Gavefond har gått sammen om å lansere en folkefinansieringsplattform, FLOKK, som vi håper vil bli et godt verktøy for formidling av gavepenger. Med et håp om å inspirere til økt giverglede presenterer Cultura Gavefond en rekke av de flotte prosjektene som har fått støtte i årets første to tildelinger fra gavefondet.

Christoph Quarch har valgt å fokusere på relasjonen som oppstår mellom to mennesker gjennom en gave og hvilket ansvar som ligger på mottakeren, som skal vise seg gaven verdig. Han har lite til overs for utvekslingen av penger og gavekort og mener at det er det samme som å si at man ikke vil ha noen reell relasjon, og man kan like godt bli enige om å la være å gi gaver til hverandre – og det er kanskje en god idé. Jeg vet om familier som har kuttet ut julegavene helt, eller som har valgt å gjøre det slik at du gir til en person og får gave fra en annen, så det ikke blir et direkte bytte. Eller de gir hverandre en felles opplevelsesgave – for eksempel en reise.

Om Pengevirke

I tidsskriftet Pengevirke vil vi ta opp viktige samfunnsspørsmål og forteller om det som beveger sinn og hjerte hos mennesker som arbeider for praktiske, konkrete bidrag til en bedre fremtid.

i skriver blant annet om våre kunder, samarbeidspartnere, økonomi og det som ellers opptar oss i banken.

Penger er et verktøy for så vel økonomisk virksomhet som for sosiale og kulturelle aktiviteter. Pengene virker overalt i samfunnet.

Jannike Østervold

Pressekontakt Banksjef, daglig leder 22995197
Stian Torstenson

Pressekontakt Pressekontakt Markedsføring, nettredaktør (+47) 22 99 51 85

Et etisk valg

Cultura Bank er den eneste norske banken som forteller innskyterne hva pengene brukes til. Vi er åpne om hvem vi låner ut penger til, og utlånsformålene vurderes etter sosiale og miljømessige kriterier.

Cultura Bank
Holbergs gate 1