Foto: Lisa Barryd/Lisa Forsell

Daftö Resort stöttar Jontefondens insamlingsgala

Nyligen ägde Jontefondsgalan rum i Göteborg. Drygt 450 personer var på plats för en insamlingsgala i Jontefondens namn. Kvällen kantades av uppträdanden, svenska kända namn, auktioner och massor av känslor. Daftö Resort fanns på plats och fortsatte stötta fondens verksamhet. Resultatet blev fantastiskt – hela 1,6 miljoner kronor samlades in.

Jontefonden arbetar med att skänka guldkant till de barn och ungdomar som väntar på nya organ eller som genomgått en organtransplantation, och dess syskon. Målet är att uppfylla de drabbades och/eller deras syskons önskningar och skänka guldkant till en svår livssituation.

– Idén till galan kom i våras. Vi kände att vi genom att ordna en insamlingsgala kunde vi sätta ännu mer ljus på behovet av donation och att det finns barn och ungdomar som väntar. Vi såg också galan som ett sätt att under festliga omständigheter samla in så mycket bidrag som möjligt för att kunna göra fler roliga saker och skänka mer glädje åt dessa barn och familjer, säger Gunilla Ivarsson, generalsekreterare, Jontefonden.

Galan leddes av Renée Nyberg, ambassadör för Jontefonden, och David Hellenius. På schemat stod underhållning från bland annat kända svenska artister som Jessica Andersson, Magnus Carlsson och rockbandet Eclipse som deltog i Melodifestivalen 2016.
– Vi är så tacksamma för alla dessa fantastiska sponsorer, artister, programledare, givare till auktionen, volontärer och gäster. Som så generöst gjorde kvällen till den fantastiskt fina tillställning som den blev, säger Gunilla.

Daftö Resort har tidigare stöttat Jontefonden i deras arbete. Bland annat med en insamlingskväll och föreläsning med mingel med bland annat fondens beskyddare, astronauten Christer Fuglesang. Men även genom andra aktiviteter och i år skänker personalen på Daftö Resort, genom eget initiativ, en stor del av sin dricks till Jontefonden.
– Vi har en personlig anknytning till familjen Ivarsson och till Jonathan. De gör en god sak och sprider glädje vilket också är något vi vill göra i vår verksamhet. Jontefonden gör ett fantastiskt och genuint arbete för de familjer som är drabbade av organtransplantation och det vill vi stötta. De befinner sig i en unik situation som stiftelse genom att de själva har gått igenom samma process som de som söker guldkant, säger Lena Kempe, VD, Daftö Resort.

Daftö Resort är en av flera aktörer som har bidragit med upplevelser i förmån till en auktion som programledaren och antikexperten Karin Laserow ledde, även hon ambassadör till Jontefonden. Under galan auktionerades ett julbordspaket på Daftö för 8 personer inklusive vinpaket, boende i hotellstuga och guldpaketet som innebär bäddade sängar vid ankomst, frukost och slutstäd. Utropspriset låg på 12 000 kronor och budades hem för nästan det tredubbla – 35 000 kronor. Men Daftö stod även för en del av underhållningen och Lena själv var på plats.
– Så fort vi fick reda på att galan skulle bli av ville vi bidra. Vi ville göra något som kunde uppskattas på plats genom att låta vårt showteam uppträda men också i efterhand genom att donera julbordspaketet till auktionen. Det är jättekul att auktionen av julbordspaketet blev så lyckad!
– Genom det här hoppas vi att vi har hjälpt till att sätta organfrågan på kartan. Fler måste anmäla sig till donationsregistret så att man, om stunden kommer, gjort ett beslut och inte lagt över ett sådant tungt beslut på sina nära, säger Lena.

Totalt samlades det in 1,6 miljoner kronor som går direkt till Jontefondens verksamhet. Pengarna går till att skänka guldkant till barn och ungdomar drabbade av organtransplantation samt dess syskon.
– Vi är helt överväldigade och så enormt glada för den fantastiska summan som kom in under kvällen. Detta kommer skänka mycket guldkant till alla Jontefondsfamiljer, avslutar Gunilla.

Related links