Nye Hammerfest Sykehus skal bli et topp moderne sykehus med de beste løsninger for ansatte, pasienter og pårørende. Foto: Sykehusbygg

DEFA valgt som lysleverandør til nye Hammerfest sykehus

DEFA er valgt som leverandør av belysning til nye Hammerfest Sykehus, det er klart etter at en lengre anbudsprosess nå er avsluttet. Det nye sykehuset skal bli på 4 etasjer og over 33000 kvadratmeter og har en kostnadsramme på 2,6 miliarder.

Flere av Norges største lysleverandører har kjempet om prosjektet, som dekker all belysning til det nye bygget, inkludert egne deler som skal brukes av Hammerfest kommune og UIT, Norges Arktiske Universitet. Ifølge ansvarlig installatør var det totalpakken som gjorde at valget falt på DEFA.

- DEFA leverte en svært gjennomarbeidet totalløsning. De har stilt de riktige spørsmålene hele veien og har ivaretatt både tekniske krav og hensynet til brukerne. Vi er svært trygge på at vi får en god prosess og et flott sluttresultat, sier prosjektleder Bjørn Erik Johansen og Svein Arne Eriksen fra henholdsvis X5 Elektro og Gagama Elektro som samarbeider om prosjektet.

Nye Hammerfest Sykehus skal bli et topp moderne sykehus med de beste løsninger for ansatte, pasienter og pårørende. I tillegg til 89 sengeplasser, 35 poliklinikk- og spesialrom og 7 rom for røntgen og radiologi vil sykehuset få langt bedre logistikk og være et bedre sted å være. Et klart mål var lysere og triveligere omgivelser.

- Riktig lys kan bidra til bedre yteevne, trivsel og fysisk og psykisk helse. Vi har prosjektert belysningen med tanke på komfort for både ansatte, pasienter og besøkende. Vi har tatt hensyn til de ulike brukergruppenes velvære ved bevisst bruk av plassering og ulike fargetemperaturer. Dialogen med installatør har vært åpen og god under hele prosjektet og vi har tenkt mye på installasjonsvennlige løsninger. Hammerfest Sykehus skal være grønt, så vi har også vært veldig bevisste på å levere høy energieffektivitet som ikke går på bekostning av løsningen som helhet, sier Geir Skeie, Sales & Market Director i DEFA Lighting Norge.

Nye Hammerfest Sykehus skal være innflytningsklart i 2025. I tillegg til ansatte og pasienter vil bygget romme 300 sykepleierstudenter og 24 femte- og sjetteårs legestudenter.

Kontakt:

Geir Skeie, Sales & Market Director Lighting i DEFA