Med et elektrisk bilvarmesystem reduseres skadelige utslipp med opptil 71%.

Drivstoffdrevne bilvarmesystemer skaper store utslipp

Sveriges største miljøorganisasjon ønsker nye utslippskrav

Over hele Norden er svært mange biler og nyttekjøretøy utstyrt med én av flere typer bilvarmesystem, med motor- og kupévarme. Systemene kan hovedsakelig deles i elektriske og drivstoffdrevne løsninger. Nå viser en studie fra Sveriges største miljøorganisasjon, Naturskyddsföreningen, at bensin- og dieseldrevne varmesystemer skaper store og ukontrollerte helseskadelige utslipp. Foreningen ønsker nå nye krav til produsenter og bransje.

Naturskyddsföreningens studie ble offentliggjort 21.01 og har oversatt til norsk fått navnet ”Drivstoffdrevne bilvarmere – det ukjente eksosrøret”. Studien fremhever at motorvarmere i seg selv har positive effekter på miljøet i den kalde årstiden, men retter kritikk mot at drivstoffdrevne systemer skaper store egne utslipp, uten å omfattes av noen regler eller utslippskrav. Johanna Sandahl, talsperson for Naturskyddsföreningen, sier følgende om studien:

- Det har ikke vært nok oppmerksomhet rundt at varmesystemer som drives av diesel eller bensin helt ukontrollert har kunnet slippe ut helse- og miljøskadelige avgasser og partikler. Om tilsvarende utslipp kom fra bilens eksos ville det fått store konsekvenser for bilenes miljøklassifisering. Det er fordeler med bilvarmere, men det fremstår som merkelig at utslipp fra drivstoffbaserte systemer ikke omfattes av noen utslippskrav.

Kritikken i studien gjelder ikke elektriske bilvarmesystemer. Tvert om viser en studie utført av det uavhengige finske forskningsinstituttet VTT i 2017 at elektriske bilvarmesystemer kan redusere skadelige utslipp med opptil 71% i de første 20 minuttene med kjøring på kalde dager. I tillegg til å varme opp motor og bil uten skadelige utslipp, kan et elektriske bilvarmesystem også lade bilens startbatteri. Det gir en sikker start og sikrer at bilen ikke må bruke ekstra drivstoff for å lade batteriet under kjøring. Lavere drivstofforbruk bidrar også til lavere utslipp. Norske DEFA er verdens ledende produsent av elektriske bilvarmesystemer. De mener studien er viktig:

- De som eier eller kjøper bensin- eller dieseldrevet bil i dag, kan redusere sin miljøpåvirkning med et elektrisk bilvarmesystem. I tillegg til å kraftig redusere helsefarlige utslipp, øker det også levetiden til motoren og batteriet. Det er også et viktig bidrag til en mer bærekraftig fremtid, sier Bård Klungseth, CEO i DEFA Gruppen. Vi er positive til at Naturskyddsföreningen understreker viktigheten av å unngå kaldstart, og å gjøre det med de mest miljøvennlige løsningene. Undersøkelser som denne er med på å øke bevisstheten rundt dette både i bransjen og blant bileiere.

Vårt mål er å gjøre menneskers hverdag enklere, mer effektiv og mer miljøvennlig. Vi tilbyr produkter og tjenester som forbedrer måten folk lader, forvarmer og sikrer sine kjøretøy, lyser opp sine bygninger og veier og styrer sine eiendeler. Vi fortsetter å utvikle verdensledende produkter og digitale tjenester ved å fokusere på kontinuerlig forbedring og innovasjon.