Utviklerne Björn og Kristoffer med det ferdige produktet.

Gir opptil 4 x raskere lading av elbil hjemme.

DEFA lanserer nå homeCLU, et produkt som gjør at man kan utnytte tilgjengelig strøm i hjemmet optimalt. Dette gjør at flere kan lade hjemme, og at mange elbileiere snart kan lade langt raskere enn før.

homeCLU måler strømforbruket i hjemmet og tildeler tilgjengelig strøm til ladestasjonen. På den måten får du alltid dekket energibehovet til daglige gjøremål, samtidig som ladingen går raskere når forbruket ellers er lavt, for eksempel om natten.

Hvor mye raskere du kan lade avhenger av løsningen du har fra før. «Med lading gjennom vanlig stikkontakt får du for eksempel i overkant av 1 mil per ladetime. Har du en bil som kan ta 32A kan du med homeCLU og riktig ladestasjon og kabel få ca. 4 mil per ladetime», sier Hedda Heyerdahl i DEFA.

Mange er også usikre på om de i det hele tatt har nok strøm til å lade hjemme og samtidig opprettholde vanlig strømforbruk. «Dette blir vanligere etter hvert som stadig flere vil ha to ladbare biler. Å investere økt strømkapasitet til huset er dyrt, så det vil man jo helst slippe. Nå løser vi det problemet. Med homeCLU kan du lade effektivt med strømkapasiteten du allerede har.»

Også for samfunnet kan homeCLU få stor betydning. I 2030 kan det være godt over en million elkjøretøy i Norge. Om for mange begynner å lade når annet forbruk er høyt, kan det bli en utfordring for kapasiteten i lokale strømnett. I tillegg til å utnytte den eksisterende strømkapasitet optimalt, kan homeCLU stilles inn på et maks forbruk som ikke overstiger det man har på dagtid. Dette bidrar til å hindre forbrukstopper og kapasitetsproblemer.

homeCLU er utviklet av DEFA og er klar for levering i løpet av mars.

Om DEFA:

Vårt mål er å gjøre menneskers hverdag enklere, mer effektivt og mer miljøvennlig. Vi tilbyr produkter og tjenester som forbedrer måten folk lader, forvarmer og sikrer sine kjøretøy, lyser opp sine bygninger og veier, styrer sine hytter, dokumenterer sin kjøring og mye mer. Vi fortsetter å utvikle gode produkter ved å fokusere på kontinuerlig forbedring og innovasjon.

DEFA er et norsk selskap, stiftet i 1946. Vi har nå mer enn 400 ansatte på 3 kontinenter. Våre produkter og tjenester distribueres i 30 land spredt over hele verden.

Anders Granquist

Press contact Executive Vice President, DEFA Group Marketing and Business Development +4792402585 DEFA Group

DEFA AS
Slependveien 108