Mer NO2 enn forventet.

Mer NO2 enn forventet.

I ”Debatten” på NRK1 nylig, ble det blant annet fokusert på at de helseskadelige utslippene av NO2 fra moderne dieselbiler er høyere enn forventet. Dette bekreftes også i TØI-rapporten: ”NO2-utslipp fra kjøretøyparken i norske storbyer.”

I rapporten blir det bl.a. pekt på at bruk av elektrisk motorvarmer vil redusere både NO2 og andre avgassutslipp ved kaldstart.

- Dette er noe vi lenge har visst, og som vi har fått bekreftet gjennom en rekke tester ved frittstående testsenter med kuldekammer, sier produktsjef Øyvind Sagen i DEFA, som er markedsleder på bilvarme i Norge.

- Det er ved kaldstart avgassutslippene er desidert høyest, og det er i kaldstartfasen den elektriske motorvarmeren har en betydelig miljøeffekt. Med skjerpede miljøkrav kommer denne fordelen mer og mer i fokus, i tillegg til de andre kjente fordelene med bilvarmesystemer: Lettere kaldstart, rene ruter og den betydelige komfortfordelen ved å kunne sette seg inn i en allerede oppvarmet bil, sier Sagen.

Dieselbiler slipper ut atskillig mer NOx enn bensinbiler. På nye dieselbiler er partikkelproblemet løst ved at alle nye personbiler må ha partikkelfilter for å klar Euro 5-kravene til typegodkjenning.

Det som først er blitt kjent for kort tid siden, er at partikkelfiltrene øker den sterkt helseskadelige NO2-delen av NOx-utslippene med ca. tre ganger i forhold til dieselbiler uten partikkelfilter eller oksiderende katalysatorer.

Avgiftsomleggingen som kom i 2007, og som favoriserer dieselbilene, har vært bra for det globale miljøet gjennom reduserte CO2-utslipp - men har altså hatt en skadelig bieffekt for den lokale luftkvaliteten, blir det fastslått i TØI-rapporten, som også drøfter en rekke mulige tiltak til forbedring.

Det har lenge vært kjent at avgassutslippene – både av klimagassen CO2 og av andre, helseskadelige utslipp - er klart størst ved start av en kald motor og under de første kilometerne med kjøring.

Dersom kjøretøyet benytter elektrisk motorvarmer vil dette gi en liten, men klar reduksjon av alle avgassutslipp, heter det blant annet i rapporten.

- Ved start i sterk kulde, som er typisk for dager med potensielt dårlig luftkvalitet, er nytten av elektrisk motorvarmer større enn ved start i normale temperaturer, heter det videre.

For å stimulere til økt bruk av elektrisk motorvarmer, peker rapporten blant annet på behov for bedre tilkoblingsmuligheter:

- Et økt antall strømuttak kan monteres blant annet i parkeringshus i sentrum og på parkeringsplasser ved store arbeidsplasser. I tillegg til prioriterte plasser ved strømuttakene for elbiler kan det prioriteres plasser for alle biler med tilkoblingsmuligheter for elektrisk motorvarmer, skriver TØI under kapitlet ”Teknologiske tiltak”.

- Med den økningen vi har sett av NO2-utslipp, er det klart at tiltak som kan redusere disse utslippene er viktige og til fordel for oss alle. Elektrisk motorvarmer har en dokumentert positiv effekt på både NO2-utslipp og andre avgassutslipp, og har samtidig den viktige fordelen at dette er et virkemiddel som kan settes inn både meget raskt og enkelt, slutter Øyvind Sagen i DEFA.

Bildetekst:

Elektrisk motorvarmer har en dokumentert effekt på både NO2 og andre avgassutslipp, som reduseres merkbart både ved start og de første kilometrene med kjøring.

DEFA is recognised worldwide for high quality products covering battery chargers and power systems for professoinal and leisure boat applications, engine heaters and cabin warm up systems, security and tracking.